ارزش های حرفه ای از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز: مطالعه ی پایلوت

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ارزشهای حرفه ای، اساس توسعه هویت حرفه ای و تعهد به حرفه می باشد. با اینحال مطالعات در حیطه ارزشهای حرفه ای در دانشجویان پرستاری در ایران محدود است، لذا مطالعه پایلوت حاضر با هدف تعیین ارزشهای حرفه ای از دیدگاه دانشجویان پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی تبریز صورت پذیرفت.
روش بررسی
در این مطالعه پایلوت توصیفی مقطعی 56 دانشجوی کارشناسی پرستاری نیمسال آخر از طریق سرشماری انتخاب شدند و دیدگاه آنها نسبت به ارزشهای حرفه ای در سال تحصیلی 90-1389 بررسی شد. در این مطالعه از پرسشنامه ای دو قسمتی استفاده گردید که قسمت اول، مشخصات فردی- اجتماعی و قسمت دوم مقیاس بازنگری شده ارزشهای حرفه ای پرستاری(NPVS-R) شانک و ویس در 5 بعد (مراقبت، عمل گرایی، حرفه ای شدن، اعتماد و عدالت) می باشد. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمونهای توصیفی، ناپارامتریک(کروسکال والیس و یومن ویتنی) و ضریب همبستگی اسپیرمن رو و در نرم افزار SPSS نسخه 13 صورت پذیرفت.
یافته ها
میانگین نمرات ابعاد مراقبت، عمل گرایی، اعتماد، حرفه ای شدن، عدالت و نیز مجموع ابعاد به ترتیب 55/3، 34/3، 82/3، 63/3، 72/3 و 59/3 بود. حفظ اسرار بیمار و حفظ صلاحیت و شایستگی در محیط بالینی به ترتیب از مهمترین و نظارت بر عملکرد همکاران، مواجهه با کادر درمانی با عملکرد نامناسب، شرکت در تحقیقات پرستاری یا بکاربستن نتایج تحقیقات از کم اهمیت ترین مولفه ها بودند. بین سن با دیدگاه دانشجویان نسبت به بعد «اعتماد» ارتباط معناداری وجود داشت(05/0 P<).
نتیجه گیری کلی: هر چند میانگین نمرات دانشجویان در محدوده نسبتا مهم یا مهم قرار داشت، اما نیاز به برنامه ریزی های بیشتری به منظور بهبود آگاهی دانشجویان در برخی از وظایف حرفه ای و ارتقاء عملکرد حرفه ای آنان در گستره وسیعی از حیطه های حرفه ای، توام با وظایف مراقبتی قابل توصیه است.
زبان:
فارسی
صفحات:
28 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1030826 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!