مطالعه طیف پوست انسان به منظور تعیین تاثیر رنگ دانه ها در طیف

پیام:
چکیده:
مقدمه
آگاهی از میزان تجمع رنگ دانه ها در ضایعات پوستی، به تشخیص درست بیماری کمک می کند. همچنین برای کنترل روند درمان در روش هایی که از نور برای درمان ضایعات استفاده می شود مفید است. اسپکتروسکوپی ابزار لازم را برای بررسی کمی پوست فراهم آورده است. محدوده ی طولی موجی وسیع، سرعت و سهولت استفاده از مزایای این روش هستند. ولی به دلیل اینکه طیف جذبی رنگ دانه ها از هم جدا نیستند و روی هم افتادگی دارند، تفکیک شدت هر رنگ دانه در طیف شلوغ پوست نیاز به روشی علمی دارد.
روش بررسی
در این مطالعه طیف انعکاسی 5 نقطه مختلف از پوست 10 نفر داوطلب گرفته شده و طیف حاصل مورد تجزیه تحلیل قرار گرفته است. داوطلبین در محدوده ی سنی 28-24 سال و از هر دو جنسیت انتخاب شده اند. با استفاده از نرم افزار و روش برازش گاوسی، طیف به دست آمده بر اساس زیرپیک های رنگ دانه های موجود در پوست برازش شده و شدت هر زیرپیک به دست می آید. برای تایید صحت کار دو مقایسه انجام شده است. در مقایسه اول که صحت کار تجربی را نشان می دهد، طیف نواحی مختلف پوست اشخاص مورد ارزیابی قرار گرفته است. ملاک این ارزیابی سرخی و مقدار خونی بوده است که در این قسمت از پوست وجود داشته است. در مقایسه ی دوم صحت برازش مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور نسبت دی اکسی هموگلوبین به اکسی هموگلوبین طیف لب افراد با هم مقایسه شده است. این نسبت به نوعی تعیین کننده تیره گی لب افراد است. شدت زیر پیک مربوط به این رنگ دانه ها برای دو نفر که یکی لب تیره و دیگری روشن دارد استخراج شده و با هم مقایسه گردیده است.
یافته ها و
نتیجه گیری
در این مطالعه سعی شد تا روشی برای کمی کردن اثر رنگ دانه ها در طیف ارائه شود. این کار بر اساس برازش طیف جذبی نواحی مختلف پوست بر اساس پیک جذبی رنگ دانه ها انجام شد. مقدار بالای ضریب همبستگی طیف تجربی و نمودار حاصل از برازش دقت خوب کار را نشان می دهد. برای تایید صحت کار تجربی از آزمون مقایسه ی سرخی نواحی مختلف پوست استفاده شد و برای تایید صحت برازش از تیره گی لب به عنوان شاخص استفاده گردید. هر دو این آزمون ها صحت کار را تایید می کنند. با این روش می توان تغییر میزان رنگ دانه ها در یک ناحیه از پوست که به علت مشکل و یا بیماری به وجود آمده است را به صورت کمی بیان و به تشخیص درست بیماری کمک کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p1031749 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!