نگاه اجمالی به همگرایی های جدید در اوراسیای مرکزی و چالش های احتمالی جمهوری اسلامی ایران

چکیده:
بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به دلیل خلاء ژئوپلیتیک به وجود آمده در اوراسیای مرکزی، این مجموعه جغرافیایی به یکی از مهم ترین حوزه های رقابت ژئوپلیتیک بین بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای تبدیل شد. در بین بازیگران منطقه ای در این حوزه ژئواستراتژیک می توان به روسیه، ترکیه و ایران اشاره کرد که دارای تعلقات ژئوپلیتیک ویژه ای در منطقه هستند. در حال حاضر، نمود حقیقی رقابت ژئوپلیتیک بین این بازیگران را می توان در رویکردهای ژئوپلیتیک آنها برای همگرایی با منطقه مشاهده کرد.
طبق نتایج این پژوهش، اوراسیای مرکزی اکنون شاهد شکل گیری همگرایی اوراسیایی به رهبری روسیه، همگرایی کشورهای ترک زبان به رهبری ترکیه و همگرایی کشورهای فارس زبان به رهبری ایران است. در این بین، طبق شواهد موجود فرایند همگرایی اوراسیایی و همگرایی کشورهای ترک زبان تقریبا به مرحله تکامل ژئوپلیتیک رسیده و این دو مجموعه در حال حاضر در روند تبدیل شدن به یک سازمان منطقه ای قرار دارند. با این حال، همگرایی کشورهای فارس زبان هنوز فرایند تکامل ژئوپلیتیک را طی نکرده است و پیش بینی می شود با شروع فعالیت دو سازمان منطقه ای جدید (روسی- ترکی) در حوزه اوراسیا، از ظرفیت نقش آفرینی ایران در منطقه کاسته شود.
بنا بر این اصل، این پژوهش سعی کرده است با استفاده از یک بررسی توصیفی- تحلیلی و قیاسی از وضعیت و ظرفیت های همگرایی اوراسیایی و همگرایی کشورهای ترک زبان در مقابل وضعیت و ظرفیت های همگرایی بین کشورهای فارس زبان، دورنمایی از چالش های احتمالی ایران در مقابل همگرایی های جدید در اوراسیای مرکزی ارائه نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
125
لینک کوتاه:
magiran.com/p1032228 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!