پیامدهای زندگی با اختلال استرس پس از ضربه: یک مطالعه کیفی

پیام:
چکیده:
مقدمه
ضربه شدید روانی برای هر فردی بالقوه تهدید کننده است و مزمن شدن اختلال استرس پس از ضربه ناشی از جنگ، امکان ابتلا به سایر اختلالات روانی را به همراه دارد. این مطالعه با هدف، توصیف پیامدهای زندگی با اختلال استرس پس از ضربه انجام گردید.
روش
مطالعه کیفی حاضر بر روی 20 جانباز مرد مبتلا به اختلال استرس پس از ضربه و با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته عمیق به روش نمونه گیری هدفمند در سال 1390 انجام شد. داده ها به روش تحلیل محتوای قراردادی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
پیامدهای زندگی با اختلال استرس پس از ضربه ناشی از جنگ بر اساس تجارب مشارکت کنندگان در سه طبقه اصلی«پیامدهای روانی»، «پیامدهای جسمی» و «پیامدهای اجتماعی» دسته بندی شدند. 1. پیامدهای روانی مشتمل بر سه زیر طبقه نقصان اعتماد به نفس، نقصان در تفریح و سرگرمی و احساسات و عواطف منفی 2. پیامدهای جسمی شامل چهار زیر طبقه مشکلات خواب، تغییر عملکرد جنسی، درد اعضای مختلف بدن و محدودیت در فعالیت فیزیکی 3. پیامدهای اجتماعی شامل سه زیر طبقه روابط بین فردی معیوب، نقصان درامد و شغل و محدودیت در انجام وظایف بودند.
نتیجه گیری
اختلال استرس پس از ضربه ناشی از جنگ بر حیطه های مختلف سلامتی این گروه از مددجویان شامل جسمی، روانی و اجتماعی تاثیر منفی گذاشته بود و کاهش این مشکلات، مستلزم مداخلات و پایش مستمر وضعیت بهداشتی درمانی این مددجویان می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
92
لینک کوتاه:
magiran.com/p1037778 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!