برآوردی از نیاز به متخصصان قلب و عروق در ایران در سال 1400 بر اساس روش الگو برداری

نویسنده:
پیام:
چکیده:
با توجه به گذر اپیدمیولوژیک اتفاق افتاده به بیماری های مزمن و در راس آن ها افزایش شیوع بیماری های قلبی عروقی و نیز افزایش جمعیت و تغییر نسبت جمعیتی در ایران، برنامه ریزی برای نیروی انسانی متخصص قلب و عروق اهمیت فراوانی دارد.
پس از برآورد جمعیت ایران در سال 1400، به جستجوی نسبت موجود و توصیه شده متخصصان قلب و عروق به جمعیت در کشورهای مختلف پرداختیم. در مرحله بعدی با توجه به جمعیت ایران در سال 1400 به برآورد نیاز به متخصص قلب و عروق بر اساس روش الگو برداری پرداختیم.
با توجه به جمعیت 75.000.000 نفری ایران در سال 1389 نسبت متخصصان قلب و عروق در کشور به یک میلیون نفر جمعیت در حدود 16 تا 20 است. میانگین تعداد متخصصان قلب به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت در 31 کشور دنیا 54 متخصص است که با حذف داده های با پراکندگی زیاد، میانگین به عدد 45 متخصص قلب و عروق به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت می رسد. با در نظر گرفتن نسبت 45 متخصص در هر یک میلیون نفر جمعیت، در سال 1400 شمسی، 3870 متخصص قلب و عروق بر اساس این روش مورد نیاز خواهد بود.
افزایش نسبت متخصصان قلب و عروق برای هر یک میلیون نفر جمعیت در ایران ضروری است، ولی از سوی دیگر به نظر می رسد افزایش هزینه سرانه بهداشت و درمان برای امکان استفاده از خدمات این متخصصان و تعادل در عرضه نیروی تخصصی و تقاضای واقعی منجر به دریافت خدمات تخصصی قلب و عروق نیز ضروری باشد. انجام این مهم نیاز به مطالعه ای مستقل و تصمیم گیری سیاست گزاران عرصه سلامت در سطح کلان دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
589
لینک کوتاه:
magiran.com/p1041819 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!