ارائه ی یک روش اتوماتیک در اندازه گیری زاویه ی انحنای کمر و زوایای بین مهره ای و مقایسه ی آن با روش دستی مبتنی بر پرتونگاری

پیام:
چکیده:
مقدمه
ستون مهره ها محور اصلی بدن است که نقش مهمی در حفظ و نگهداری بدن بر عهده دارد. مطالعه ی زوایای بین مهره ها و انحنای ستون فقرات، در بررسی های آسیب شناختی ناحیه ی لومبوساکرال مورد استفاده قرار می گیرد. در این مطالعه از روش های پردازش تصویر عکس های رادیولوژی دیجیتال به منظور دستیابی به زوایای بین مهره ای و انحنای ستون فقرات با دقت بیشتر و سریع تر استفاده شد.
روش ها
این مطالعه ی توصیفی-تحلیلی در سال 1389 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. 100 بیمار با تظاهرات بالینی کمر درد، که دارای کلیشه ی پرتونگاری و فایل الکترونیکی نیم رخ کمر بودند، جهت مطالعه انتخاب شدند. درجه ی زاویه انحنای کمر آن ها هم بر روی کلیشه ی نیم رخ پرتونگاری کمر با استفاده از روش دستی رایج و هم به روش پیشنهادی پردازش تصویر ذیجیتالی اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون همبستگی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
در این مطالعه تعداد 100 بیمار (50 زن و 50 مرد) با میانگین سنی 8 ± 44 سال بررسی شدند. میانگین کلی زاویه ی انحنای کمر در روش دستی 1/8 ± 35 درجه و در روش پیشنهادی در این مطالعه 6/7 ± 37 درجه بود. بدین صورت میانگین زاویه ی انحنا در دو روش مورد استفاده در این مطالعه دارای همبستگی معنی داری (89/0 = r، 05/0 > P) بود.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که هر چند روش های مرسوم شامل بررسی دستی تصاویر و همچنین استفاده از خط کش منعطف از ابزارهای بسیار دقیق و معتبر به خصوص برای اندازه گیری انحناهای ستون فقرات در برنامه های آزمون غربالگری و جمعیت های بسیار بزرگ محسوب می شوند، ولی با توجه به زمان صرف شده در خصوص استفاده از این روش و میزان همبستگی نتایج به دست آمده در این مطالعه، استفاده از تکنیک های مبتنی بر پردازش تصویر می تواند در حداقل زمان ممکن نتایج مشابهی به دست دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1043451 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!