مقایسه تاثیر مکمل های کربوهیدرات و کربوهیدرات- پروتئین بر سطوح پروتئین شوک گرمایی72 (HSP72) طی فعالیت های تناوبی فوتبال

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
ورزشکاران در فصل آماده سازی بارها در شرایط دشوار تمرینات طاقت فرسا قرار می گیرند. بنابراین، ذخایر انرژی از دست رفته طی تمرین باید در زمان ریکاوری باز سازی شوند. هدف از پژوهش حاضر، مقایسه تاثیر مکمل های کربوهیدرات و کربوهیدرات- پروتئین بر تغییرات سطوح پروتئین شوک گرمایی72 (HSP72)، انسولین و گلوکز خون طی فعالیت های تناوبی شدید بازیکنان فوتبال بود.
مواد و روش ها
24 فوتبالیست مرد منتخب باشگاهی به صورت هدفمند انتخاب و به طور مساوی در سه گروه نوشیدنی کربوهیدراتی (CHO)، نوشیدنی کربوهیدرات- پروتئین (CHO-PRO) و دارونما (P) تقسیم شدند. فعالیت های تناوبی شامل 24 وهله آزمون تعدیل شده اکبلوم یا فعالیت های تناوبی شبیه سازی شده فوتبال بود. آزمودنی ها پیش، در حین و 1 ساعت پس از فعالیت های تناوبی، نوشیدنی مصرف کردند. پیش از فعالیت، بلافاصله، 1 و 24 ساعت پس از فعالیت های تناوبی شبیه سازی شده، خونگیری وریدی به عمل آمد و میزان گلوکز خون، هورمون انسولین و HSP72با روش آنزیمی اندازه گیری شد.
یافته ها
افزایش معنی داری در میزان انسولین و گلوکز خون بلافاصله پس از فعالیت های تناوبی گروه های نوشیدنی CHO-PROو CHO نسبت به گروه P مشاهده شد(05/0≥P). کاهش معنی داری در سطوح HSP72 خون بلافاصله و 1 ساعت پس از فعالیت های تناوبی گروه های نوشیدنی CHO-PRO و CHO نسبت به گروه P مشاهده شد(05/0≥P). در حالی که تغییرات معنی داری بین گروه های نوشیدنی CHO-PRO نسبت به CHO به دست نیامد. هم چنین، افزایش معنی دار میزان HSP72، انسولین و گلوکز خون بلافاصله و 1ساعت پس از فعالیت های تناوبی در همه گروه ها نسبت به مرحله استراحت مشاهده شد(05/0≥P).
نتیجه گیری
نتایج نشان می دهد که مصرف ترکیب کربوهیدرات با پروتئین قبل، در حین و 1 ساعت پس از فعالیت، تاثیر معنی داری بر HSP72، انسولین و گلوکز خون نسب به مصرف کربوهیدرات به تنهایی ندارد؛ اگرچه در هر دو گروه مکمل نسبت به گروه دارونما تغییرات معنی داری مشاهده شد. بنابراین، دسترس بودن گلوکز در حین تمرین می تواند بر پاسخ های HSP72 گردش خون بازیکنان فوتبال تاثیر داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 88
لینک کوتاه:
magiran.com/p1046466 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!