میزان بروز ترومبوسیتوپنی و مرگ در بیماران آی سی یو بیمارستان امام حسین (ع)

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
ترومبوسیتوپنی در بیماران بستری در ICU شایع می باشد. با توجه به خلا و یا تعداد مقالات محدود در کشور، با هدف ارزیابی ارتباط بین تعداد پلاکت، ریسک فاکتورهای ترومبوسیتوپنی و بقای بیماران در ICU، این تحقیق روی بیماران بستری در ICU بیمارستان امام حسین (ع) در سال های 88-1386، انجام گرفت.
روش بررسی
این مطالعه با طراحی مقطعی، بر روی کلیه بیماران 18 سال و بالاتر که به مدت بیش از 48 ساعت در ICU بستری بوده و در هنگام پذیرش تعداد پلاکت آنها طبیعی بود، انجام گرفت. از مدل multivariate logistic regression برای بررسی رابطه ترومبوسیتوپنی و مرگ ومیر در ICU استفاده شد و نقش تعداد پلاکت ها با مرگ و میر و بروز ترومبوسیتوپنی بررسی شد.
یافته ها
از 394 بیمار مورد بررسی، ترومبوسیتوپنی در4/61 درصد و مرگ و میر در 3/21 درصد بیماران بروز کرد. بروز مرگ در افراد غیرترومبوسیتوپنی 2/9 درصد و افراد ترومبوسیتوپنیک 5/28 درصد بود (001/0P <). بیمارانی که دچار ترومبوسیتوپنی در طی بستری در ICU شدند، به طور معنی داری تعداد پلاکت بدو بستری، حداقل پلاکت و نیز تعداد پلاکت روز چهارم کمتری داشتند. جنس مونث، طول مدت بستری در ICU و میزان آلبومین سرم با ایجاد ترومبوسیتوپنی همراهی معنی داری داشت و تعداد پلاکت بالاتر در بدو بستری درICU با کاهش قابل ملاحظه ریسک ترومبوسیتوپنی همراه بود. در آنالیزmultivariate regression سن ایجاد ترومبوسیتوپنی در طی بستری، INR بالا، متوسطAPACHE II Score بالاتر، درمان جایگزینی کلیوی و تهویه مکانیکی به طور قابل ملاحظه ای همراه با افزایش مرگ و میر بود.
نتیجه گیری
میزان بروز ترومبوسیتوپنی و مرگ در بیماران بستری در ICU بالا بوده و جای نگرانی دارد؛ لذا بررسی اتیولوژی آن و نیز اقدامات برای کاهش میزان بروز آنها را توصیه می نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
93
لینک کوتاه:
magiran.com/p1049659 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!