ضریب همکاری گروهی نویسندگان مقالات مجله پژوهش در پزشکی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
همکاری علمی یکی از ویژگی های اصلی نظام پژوهشی می باشد که به سرعت در حال رشد است و همکاری پژوهشی اغلب به عنوان راه حل موثری در دستیابی به دانش و فناوری علمی برای کشورها محسوب می گردد، به طوری که هم نویسندگی و همکاری در نگارش مقالات یکی از شاخص های بررسی اعتبار مقالات علمی می باشد. با توجه به خلاء اطلاعاتی در رابطه با میزان مشارکت نویسندگان مقالات در مجله پژوهش در پزشکی، این تحقیق با هدف تعیین ضریب همکاری گروهی نویسندگان مقالات مجله پژوهش در پزشکی از سال 1386 تا 1390 انجام گرفت.
روش بررسی
پژوهش حاضر به روش مقطعی انجام گرفت. جامعه پژوهش شامل کلیه مقالات منتشره در سال های بررسی بود. 250 مقاله چاپ شده از نظر تعداد و جنسیت نویسندگان مشخص و ضریب همکاری گروهی بین نویسندگان محاسبه شد. جمع آوری داده ها از طریق مراجعه به اصل مقالات و جهت ورود اطلاعات از نرم افزارExcel استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و فرمول محاسبه ضریب همکاری انجام گردید.
یافته ها
250 مقاله مورد بررسی دارای 1020 نویسنده بود. میانگین (±انحراف معیار) تعداد نویسندگان 94/1±08/4 و بیشترین تعداد مقالات توسط 4 نویسنده نوشته شده بود. درسال های مورد بررسی گرایش نویسندگان به تک نویسندگی کاهش یافته، به طوری که ضریب همکاری نویسندگان در سال های مورد بررسی از 64 صدم در سال 1386 به 76 صدم در سال1390 افزایش یافت که نشان می دهد نویسندگان مقالات این نشریه، تمایل به تولید آثار مشترک دارند.
نتیجه گیری
به نظر می رسد نویسندگان مقالات مجله پژوهش در پزشکی گرایش زیادی به همکاری گروهی داشته که این همکاری با گذشت زمان سیر صعودی را نشان می دهد. با توجه به این که مشارکت جمعی منجر به افزایش کیفیت فعالیت های پژوهشی می-شود انتظار می رود اقدامات لازم توسط مسئولین امور پژوهشی جهت افزایش میزان همکاری محققین در فعالیت های پژوهشی انجام گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
109
لینک کوتاه:
magiran.com/p1049663 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!