تغییرات الکتروکاردیوگرافی در زنان باردار سالم و پره اکلامپتیک

پیام:
چکیده:
زمینه
پره اکلامپسی عارضه ایی است که در دوران بارداری موجب به خطر افتادن زندگی مادر و جنین می شود. مطالعاتی وجود دارد که نشان دهنده نقش تاثیر پره اکلامپسی بر حجم توده بطن چپ قلب است. هدف مطالعه حاضر، مقایسه تغییرات الکتروکاردیوگرافی زنان باردار سالم و پره اکلامپتیک می باشد.
روش ها
گروه های مورد مطالعه شامل 48 زن پره اکلامپتیک خفیف، 33 زن پره اکلامپتیک شدید و 42 زن باردار سالم بودند. جهت سنجش شاخص های هیپرتروفی بطن چپ شامل sokolow و cornell از الکتروکاردیوگرام های اخذشده از بیماران استفاده گردید.
یافته ها
حجم توده بطن چپ در گروه پره اکلامپسی mm62/21، در گروه پره اکلامپسی شدید mm45/23 و درگروه کنترل mm85/20 بود. از نظر بررسی با شاخص sokolow، تفاوت معناداری بین گروه ها وجود نداشت. اما از نظر بررسی با معیار cornell، حجم توده بطن چپ در پره اکلامپسی ها (mm52/10) و پره اکلامپسی شدید (mm30/12) در مقایسه با گروه کنترل (mm 07/9) به صورت معناداری بیشتر بود.
نتیجه گیری
به نظر می رسد که افزایش توده بطن چپ یکی از عوارض مهم پره اکلامپسی در دوران بارداری است که شناسایی آن در تمامی مطالعات گذشته با اکوکاردیوگرافی صورت گرفته است. نتایج حاصل از مطالعات ما نشان داد که الکتروکاردیوگرافی به عنوان ساده ترین وسیله ارزیابی عملکرد قلب می تواند در زمینه شناسایی عملکرد بطن چپ در زنان پره اکلامپتیک مورد استفاده قرار گیرد
زبان:
فارسی
در صفحه:
339
لینک کوتاه:
magiran.com/p1052372 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!