کاربرد مدل اعتقاد بهداشتی در شناسایی باورهای مرتبط با مصرف استروئیدهای آنابولیک در بین ورزشکاران بدن ساز

پیام:
چکیده:
زمینه
افزایش بی رویه سوء مصرف استروئیدهای آنابولیک در میان جوانان یکی از مشکلات شایع بهداشتی در عرصه جهانی است. تمایل شدید جوانان برای داشتن تناسب اندام و باورهای غلط در زمینه مصرف آنابولیک استروئیدها از دلایل مهم رفتاری مصرف این مواد می باشد. این مطالعه به تعیین شیوع و باورهای مرتبط با مصرف این مواد در میان ورزشکاران مراجعه کننده به سالن های بدن سازی پرداخته است.
روش ها
این پژوهش یک مطالعه توصیفی-مقطعی است که در بین 300 نفر از ورزشکاران شهر همدان انجام گرفت. نمونه گیری به صورت طبقه بندی تصادفی انجام و اطلاعات در زمینه متغیرهای جمعیت شناختی، سوء مصرف استروئیدهای آنابولیک و سازه های مدل اعتقاد بهداشتی با استفاده از پرسشنامه و روش خودگزارش دهی جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 13 انجام گرفت.
یافته ها
تعداد 73 نفر (3/24%) از ورزشکاران، گزارش کردند که از استروئیدهای آنابولیک استفاده می کنند. بیشترین استروئید آنابولیک مصرفی آنادرول بود. اکثر مصرف کنندگان مهم ترین دلیل برای مصرف استروئیدهای آنابولیک را زیبایی اندام ذکر کردند. شدت (675/0=OR و 000/0=P) و خودکارآمدی درک شده (796/0=OR و 000/0=P)، پیش بینی کننده های قوی مصرف استروئیدهای آنابولیک بودند.
نتیجه گیری
طراحی و اجرای برنامه های آموزشی به منظور افزایش خودکارآمدی و اطلاع رسانی در رابطه با عوارض و افزایش درک خطر مصرف این داروها در بین ورزشکاران می تواند نتایج سودمندی را در پیشگیری از مصرف این گونه مواد به دنبال داشته باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
345
لینک کوتاه:
magiran.com/p1052375 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!