بررسی مقایسه ای سه کتابخانه اینترنتی (کتابخانه دیجیتال نور، پارس لایب و نوسا بوک)

نویسنده:
چکیده:

در این نوشتار تلاش شده است که سه کتابخانه دیجیتال نوسا، پارس آذرخش و کتابخانه دیجیتال نور مورد بررسی قرار گیرد. اما پیش از بیان ویژگی‌ها و نکات خاص هر یک از کتابخانه‌های مذکور، توجه به چند نکته مقدماتی ضروری می‌نماید:1.     کتابخانه دیجیتال: برای کتابخانه دیجیتال، از دیدگاه‌های مختلف، تعاریف گوناگونی شده است. ارایه تعریف و نقد و بررسی تعریف‌های ارایه‌شده مجالی دیگری می‌طلبد؛ اما منظور از کتابخانه دیجیتال در این نوشتار، عبارت است از فضای مجازی که در آن کتاب به عنوان عنصر اساسی کتابخانه (اعم از متن و تصویر) و شناسه آن با استانداردهای مربوطه، و داشتن فضای لازم برای مطالعه و تحقیق می‌باشد. داشتن مولتی مدیا (صوت، فیلم و عکس) و همچنین داشتن امکانات تحقیقاتی و پژوهشی در یک کتابخانه یک امتیاز محسوب گشته و به هر اندازه که امکانات بیشتری در اختیار کاربر قرار داده شود، کتابخانه مطلوب‌تری خواهد بود. البته این بدان معنا نیست که صرف داشتن کتاب و شناسه آن، مساوی است با کتابخانه دیجیتال؛ بلکه داشتن برخی امکانات خاص در یک کتابخانه دیجیتالی ضروری است.
2.     کتابخانه دیجیتال نوسا: منظور از این کتابخانه، نرم‌افزاری است که در پایگاه نوسا بوک با نشانی www.nosabook.com  پیاده‌سازی شده است.
3.     کتابخانه دیجیتال پارس آذرخش: منظور از این کتابخانه، نرم‌افزاری است که در کتابخانه پایگاه «مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی» با نشانی اینترنتی  http://dl.islamicdoc.com پیاده‌سازی شده است و اگر این نرم‌افزارها در جای دیگر بهتر پیاده‌سازی شده و یا نسخه جدیدی از آن تولید شده است، شامل این بررسی نمی‌شود.
4.     کتابخانه دیجیتال نور: منظور از این کتابخانه، همان کتابخانه نورلایب است که هم اکنون با نشانی www.noorlib.com  در دسترس کاربران می‌باشد؛ اما این‌که این نرم‌افزار در حال تغییر و یا در حال اصلاح می‌باشد، در این تحقیق لحاظ نشده است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
48
لینک کوتاه:
magiran.com/p1065832 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!