بررسی تاثیر عصاره ی متانولی هسته ی خرما (Phoenix dactylifera)بر ظرفیت آنتی اکسیدانتی تام و فعالیت آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز خون موش صحرایی

پیام:
چکیده:
زمینه
در شرایط استرس اکسیداتیو شدید تعادل سیستم اکسیدان-آنتی اکسیدان در بدن بهم خورده که این اختلال معمولا در جهت تولید اکسیدان های بیشتر است و بدنبال آن ماکرومولکول های مهمی مانند DNA در بدن دچار تغییرات جبران ناپذیری می شوند. گزارش هایی مبنی بر اثرات درمانی خرما وجود دارد. در این مطالعه میزان تاثیر هسته ی خرما بر روی ظرفیت آنتی اکسیدانتی و میزان فعالیت آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز در سرم خون و اریتروسیت های موشهای صحرایی مورد بررسی قرار گرفت.
روش
پس از جمع آوری و شناسایی میوه ی خرما، هسته ی آن خرد شده و با استفاده از روش خیساندن و حلال متانول عصاره گیری انجام گردید. موش های صحرایی در 4 گروه 6 تایی (کنترل، 25، 50، 100 میلی گرم بر کیلوگرم) تقسیم و بمدت 15 روز بصورت تزریق داخل صفاقی عصاره داده شد. سپس از شریان کاروتید خون گیری انجام گردید. نمونه ها به دو قسمت سرم و اریتروسیت تقسیم و ظرفیت آنتی اکسیدانتی و میزان فعالیت گلوتاتیون پراکسیداز در نمونه های سرم و اریتروسیت با استفاده از کیت بررسی شد.
نتایج
در دوزهای 25، 50 و 100 میلی گرم بر کیلوگرم میزان ظرفیت آنتی-اکسیدانتی سرم از حجم 10 میکرولیتر به ترتیب:40/23، 40/40 و 34/54 و دراریتروسیت 35/124، 73/156 و 29/198 می باشد و میزان فعالیت گلوتاتیون پراکسیداز سرم در دوزهای فوق بترتیب: 087/0، 232/0و 306/0 و اریتروسیت ها بترتیب: 116/0،285/0 و 653/0 می باشد.
نتیجه گیری
موش های صحرایی که دوز بیشتری از عصاره ی هسته ی خرما به آنها تزریق شده بود دارای ظرفیت آنتی اکسیدانتی کل بیشتری بودند و میزان فعالیت گلوتاتیون پراکسیداز در آنها نسبت به بقیه بالاتر بود که این نشان دهنده تاثیرگذاری مناسب عصاره ی هسته ی خرما می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
479
لینک کوتاه:
magiran.com/p1069045 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!