تغییرات عمق موهو و نسبت VP/VS در گستره اصفهان با استفاده از تحلیل تابع انتقال گیرنده

پیام:
چکیده:
تابع های انتقال گیرنده، سری های زمانی هستند که از واهمامیخت مولفه قائم و مولفه شعاعی (مولفه افقی چرخش یافته در راستای چشمه زلزله) لرزه نگاشت دورلرز به دست می آیند و بیانگر پاسخ نسبی ساختار زمین درمحل گیرنده لرزه ای هستند. به منظور به دست آوردن تابع های انتقال گیرنده ابتدا سه مولفه Z، N و E لرزه نگاشت های دورلرزه (30 تا 95 درجه) و بزرگای 5‎/5 و بالاتر در بازه زمانی 2000 تا 2007 را انتخاب و بعد از حذف منحنی پاسخ لرزه نگار، تحت زاویه آزیموت پشتی و زاویه ورودی موج دوران می دهیم تا مولفه های L، Q و T به دست آید. سپس با واهمامیخت در حوزه بسامد مولفه L از دو مولفه Q و T، اثر چشمه و مسیر از لرزه نگاشت ها برداشته می شود و با تبدیل معکوس فوریه تابع های واهمامیخت شده، آنچه روی مولفه Q باقی می ماند همان تابع انتقال گیرنده موج P است که شامل انرژی تبدیل شده P به S (PS)‎ و حاوی اطلاعاتی در مورد ساختار زیر ایستگاه است. زمان رسید فاز تبدیلی Ps اولیه در تابع انتقال گیرنده نشان دهنده عمق ناپیوستگی موهو و دامنه فاز تبدیلی، اختلاف آکوستیک امپدانس محیط را نشان می دهد.
در این مقاله با استفاده از روش تابع انتقال گیرنده موج P و استفاده از 200 لرزه نگاشت کوتاه دوره دورلرز ثبت شده در 5 ایستگاه شبکه لرزه نگاری اصفهان، وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، عمق موهو و نسبت VP/VS در گستره اصفهان تعیین شد. تحقیقات گرانی سنجی نشان می دهد که ضخامت پوسته در نوار سنندج- سیرجان که بخش جنوب غربی ایران مرکزی را تشکیل می دهد حدود 50 تا 55 کیلومتر است و همچنین براساس این تحقیقات عمق موهو در گستره اصفهان بین 5‎/38 تا 43 کیلومتر به دست آمد. در این تحقیق نقشه تغییرات عمق موهو در گستره اصفهان به دست آمده است. با استفاده از فازهای تکراری پوسته (PpPs، PpSs + PsPs)‎ و رسم نمودار ضخامت پوسته برحسب VP/VS برای 5 ایستگاه لرزه نگاری در گستره اصفهان نسبت VP/VS بین 71‎/1 تا 79‎/1 به دست آمد؛ بنابر این در این گستره میانگین عمق موهو 40 کیلومتر و میانگین نسبت VP/VS، 74‎/1 به دست آمد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1069677 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!