تشخیص گونه های کاندیدا در افراد مبتلا به واژینیت کاندیدایی و افراد سالم بر اساس علایم کلینیکی و پاراکلینیکی

پیام:
چکیده:
مقدمه
عفونت های سیستم تناسلی از شایع ترین مشکلات بیماری های زنان هستند و واژینیت کاندیدایی دومین علت شایع عفونت واژن است که حدود 75 درصد زنان بالغ سالم در طول دوران باروری زندگی خود حداقل یک بار به آن دچار می شوند. مطالعه ی حاضر با هدف شناسایی گونه های مخمرهای جدا شده از واژن در دو گروه زنان سالم و بیمار انجام گردید.
روش ها
این پژوهش یک مطالعه ی توصیفی- تحلیلی بود که در دو گروه افراد مشکوک به واژینیت کاندیدایی و افراد سالم مراجعه کننده به مطب های خصوصی شهر شیراز انجام گرفت. بعد از انجام معاینات بالینی نمونه گیری از ترشحات واژن افراد جهت انجام کشت، رنگ آمیزی گرم و همچنین تعیین pH انجام شد. تفکیک گونه ها بر اساس آزمایش های کروم آگار و کلامیدوسپور انجام گردید.
یافته ها
در این مطالعه 42 نفر (35 درصد) کشت قارچی مثبت داشتند. ترشحات واژن به عنوان شایع ترین علامت بالینی در 6/78 درصد افراد بیمار و پس از آن خارش (1/57 درصد)، سوزش (6/47 درصد) و درد ناحیه ی شکم (2/45 درصد) مشاهده گردید. شایع ترین گونه های جدا شده از بیماران شامل C.albicans (1/57 درصد)، C.parapsilosis (3/14 درصد)، C.glabrata (9/11 درصد) و C.krusei (5/9 درصد) بودند. همچنین از 1/7 درصد بیماران 2 گونه ی قارچ و از 21 فرد سالم نیز 5 گونه (8/23 درصد) C.albicans جدا گردید.
نتیجه گیری
با توجه به این که تنها یک سوم از مراجعین مشکوک به عفونت از طریق کشت به عنوان عفونت کاندیدایی شناخته شدند و با توجه به عدم دقت تشخیص های بالینی، آزمایشات پاراکلینیکی چون کشت در بیماران مشکوک توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1662
لینک کوتاه:
magiran.com/p1070081 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!