بررسی فراوانی نسبی هیپوتیروییدی در زنان باردار در اصفهان

پیام:
چکیده:
مقدمه
بیماری های تیرویید به خصوص در زنان، در کشور ما بسیار شایع است. از طرف دیگر، بسیاری از این زنان که در سن باروری مبتلا به کم کاری تیرویید هستند، از بیماری خود بدون اطلاع می باشند. مادرانی که مبتلا به کم کاری شدید تیرویید هستند با نازایی یا سقط های مکرر روبرو بوده اند، بنابراین تشخیص و درمان این بیماری در بارداری بسیار با اهمیت می باشد. این مطالعه با هدف تعیین فراوانی نسبی هیپوتیروییدی و ضرورت غربالگری این بیماری در زنان باردار جامعه ی ما انجام گرفت.
روش ها
این مطالعه یک مطالعه ی توصیفی بود که در سال 1389 و 1390 در مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی اصفهان به انجام رسید. در این مطالعه 1100 نفر از مادران باردار که جهت مراقبت های پیش از بارداری به این مرکز مراجعه کردند از نظر سطح سرمی TSH (Thyroid stimulating hormone) مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها
شیوع هیپوتیروییدی در افراد مورد بررسی 9/36 درصد (407 نفر) به دست آمد. از این تعداد 9/3 درصد (43 نفر) بیماری شناخته شده ی تیرویید داشتند. 66 درصد از این افراد کمتر از یک بار در ماه از ماهی استفاده می کردند.
نتیجه گیری
کم کاری تیرویید از بیماری های به نسبت شایع در زنان باردار است و با توجه به تاثیرات جبران ناپذیر این بیماری بر روی جنین و قابل پیشگیری بودن آن، لازم است آزمایشات بررسی عملکرد تیرویید به ویژه TSH جزء آزمایشات روتین دوران بارداری در نظر گرفته شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1570
لینک کوتاه:
magiran.com/p1070086 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!