بایکلاسترینگ سری های زمانی همبسته در داده های میکروآرایه

پیام:
چکیده:
مقدمه

با شناخته شدن توالی ژنوم های مختلف، گام منطقی بعدی یافتن عملکرد و تنظیم آن ها می باشد. جهت دسته بندی ژن ها در آزمایشگاه مواردی همچون توصیف رفتار ژن، عوامل کنترل کننده ی بیان ژن و تعامل پروتئین بررسی می شوند. انتظار می رود ژن هایی که با مکانیسم مشابهی تنظیم می شوند، دارای الگوی بیان یکسانی باشند.

روش ها

در این مقاله، یک روش خاص خوشه بندی به نام بایکلاسترینگ را برای داده های میکروآرایه به دست آمده از بیماران مبتلا به MS (Multiple sclerosis) معرفی می کنیم. از دیدگاه بیولوژیکی، بایکلاسترهای تنظیم کننده ی ژنی شامل ژن هایی است که در چندین نقطه از زمان تحت چندین شرایط رفتار مشابهی دارند. با شناسایی این بایکلاسترها، پی بردن به مکانیسم های تنظیمی که باعث این رفتار مشترک می شوند ممکن می شود.

یافته ها

ما از فرمت تغییریافته ی الگوریتم ISA (Iterative signature algorithm) برای استخراج پروفایل های هم بیان ژن از داده های میکروآرایه استفاده کردیم. روش KNN (K-nearest neighbor) در ترکیب با ISA، الگوریتمی ارائه کرد که منجر به یک روش مطلوب برای به دست آوردن مجموعه ی همبسته ای از ژن های همسان در داده های میکروآرایه شد.

نتیجه گیری

این الگوریتم بر روی دو نوع داده ی سنتز شده و داده ی واقعی (اطلاعات بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروز) اعمال شد و نشان داد که تفاوت بارزی بین بایکلاسترهای استخراج شده در مقایسه با ISA وجود دارد؛ هر چند که بهره وری این روش بر روی داده ی سنتز شده و داده ی مبتلایان به مولتیل اسکلروز نشان داده شد، اما برای هر نوع داده ی دیگری نیز قابل استفاده خواهد بود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
1586
لینک کوتاه:
magiran.com/p1070087 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!