بررسی اولیه تغییرات غلظت گاز رادون در چشمه آبگرم جوشان واقع در استان کرمان به منزله پیش نشانگر زلزله برای زلزله های 9/4 ریشتری شهداد و 3/4 ریشتری اردیبهشت 1388 سیرچ

پیام:
چکیده:

یافتن روش های قابل اطمینان به منظور پیش بینی کوتاه مدت زمین لرزه ها از مهم ترین رهیافت هایی است که سال ها است دانشمندان به دنبال آن هستند. در این میان، نا هنجاری های ژئوشیمیایی، از جمله تغییرات در میزان گاز رادون خروجی از زمین، ناشی از فعالیت های زمین ساختی و لرزه زمین ساختی را می توان درحکم یکی از روش های نوین و قابل بررسی در این راستا معرفی کرد. از این رو، در این مقاله، ضمن معرفی اولین ایستگاه پایش پیوسته غلظت گاز رادون روی چشمه های آبگرم در کشور، زلزله های رویداده و داده های ثبت شده پیرامون غلظت گاز رادون ایستگاه فوق، در بازه های زمانی 11/2/88 تا 29/2/88، مورد بررسی قرار می گیرد. از میان زلزله های روی داده در این مدت، تنها دو زلزله 9/4 و3/4 ریشتری، با فاصله رومرکزی 21 و 5 کیلومتری نسبت به ایستگاه پایش، که به ترتیب در تاریخ های 21/2/88 و 22/2/88 به وقوع پیوسته اند، قابلیت تاثیرگذاری روی غلظت گاز رادون اندازه گیری شده را طبق مدل های تنش- واتنش موجود داشته اند. ثبت بی هنجاری در داده های اندازه گیری شده غلظت گاز رادون، چند روز قبل از بروز این دو زلزله، می تواند بیانگر نقش پیش نشانگری گاز رادون برای زلزله های فوق باشد. مقادیر ثبت شده، دو بی هنجاری با تغییرات نسبی 40 درصدی گاز رادون، به ترتیب یکی در روز 15/2/88 و دیگری در روز 19/2/88 را نشان می دهد. داده های فوق نیز همانند داده های دوره های پیشین، به خوبی نشان می دهد که بین تغییرات نسبی گاز رادون و رویداد زلزله در این منطقه، ارتباط وجود دارد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1070343 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!