ارائه چارچوب روش شناختی به منظور ارزیابی محیطی منطقه‎ای(REA) و اجرایی نمودن دستورکار محلی مطالعه موردی: منطقه سهند در استان آذربایجان شرقی

پیام:
چکیده:
بروز مشکلات عدیده محیط‎زیستی در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته موجب گردیده است که توجه به حفاظت محیط‎زیست از نمود بیشتری در فرایند تصمیم‎سازی و تصمیم‎گیری برخوردار گردد. روند شتابان توسعه و تاثیرات ناشی از آن بر محیط موجب شده است تا ارزیابی اثرات ناشی از توسعه بر محیط‎زیست، به عنوان بخشی از فعالیت های توسعه مد نظر قرار گیرد که انجام این امر لزوم ارزیابی راهبردها به منظور انتخاب بهترین راهبرد و یا اصلاح آن ها را ضروری می سازد. تحقق توسعه پایدار نیازمند چند ابزار پشتیبانی است که یکی از اصلی‎ترین آن‎ها ارزیابی محیطی است که تاکید بسیاری بر دستیابی به اشکال پایداری در فرایند توسعه دارد. در سال‎های اخیر ارزیابی محیطی منطقه‎ای به عنوان ابزاری موثر در پشتیبانی از توسعه پایدار محلی شناخته شده است. در این پژوهش سعی شده است تا با انجام REA در منطقه سهند به تحلیل و تفسیر الگوهای توسعه اجتماعی- اقتصادی ناپایدار گذشته و علل بروز مشکلات محیطی تجمعی در سطح منطقه مورد مطالعه پرداخته شود و با تدوین برآمدهای راهبردی جهت اجرایی کردن دستور کار محلی21، به ارتقاء پایداری در توسعه همه جانبه این منطقه اقدام گردد. نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد که مشکلات محیط‎زیستی موجود در منطقه مورد مطالعه عمدتا ناشی از فعالیت های اقتصادی- اجتماعی ناپایدار و کم توجهی نهادهای مسئول در سطح منطقه است، لذا به منظور به حداقل رساندن مشکلات محیطی و حمایت از توسعه پایدار محلی، نه تنها لازم است به اقدامات توسعه ای با در نظر گرفتن مولفه های محیط‎زیستی در بدو شروع برنامه ها و سیاست‎ها پرداخت بلکه بایستی به توسعه اقدامات راهبردی در جهت اصلاح دلایل مشکلات محیطی ناشی از توسعه اجتماعی- اقتصادی ناپایدار نیز اقدام ورزید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
59
لینک کوتاه:
magiran.com/p1071506 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!