بررسی آزمایشگاهی تاثیر عصاره هیدروالکلی اوکالیپتوس بر تریکوموناس واژینالیس

پیام:
چکیده:
مقدمه
تریکومونا واژینالیس انگل فلاژله داری است که باعث ایجاد واژینیت تریکومونایی می شود. درمان اصلی استفاده از داروی مترونیدازول می باشد که عوارض و اثرات جانبی بسیاری داشته و گاها استفاده کنندگان به دلیل عوارض نامطلوب از مصر ف آن ناراضی بوده و طالب درمان های دیگر می باشند. در رابطه با درمان مکمل و آلترناتیو واژینیت تریکومونایی گیاه اوکالیپتوس که حاوی یکی از قوی ترین اسانس های ضد عفونی کننده گیاهی می باشد مورد توجه قرار گرفته است.
هدف
در این تحقیق تاثیر عصاره هیدروالکلی اوکالیپتوس در مقایسه با مترونیدازول بر تریکوموناس واژینالیس در شرایط آزمایشگاهی مورد برسی قرار گرفته است.
روش بررسی
عصاره گیاه به روش پرکولاسیون تهیه شد. در لوله های آزمایش حاوی محیط کشت انگل غلظت های متفاوت عصاره اوکالیپتوس اضافه شد. در لوله های آزمایش دیگر مترونیدازول و یا حلال عصاره به عنوان کنترل اضافه شد. سپس به تمام محیط ها یک صد عدد انگل زنده اضافه و در دمای 37 درجه سانتی گراد نگهداری شدند. تمام لوله ها هر 24 ساعت از نظر رشد انگل بررسی شد ند. برای این منظور از هر لوله آزمایش ده میکرو لیتر از هر لوله برداشته و زیر میکروسکوپ تعداد انگل و میزان فعالیت آنها بررسی شد.
نتایج
در لوله های آزمایش حاوی مترونیدازول و در لوله های آزمایش حاوی غلظت های60 و 90 میلی گرم عصاره اوکالیپتوس هیچ انگلی رشد نکرد. در لوله های کنترل منفی رشد انگل طبیعی بود.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج این تحقیق گیاه اوکالیپتوس تاثیر قوی بر رشد تریکومونا واژینالیس داشته است و تحقیقات بیشتری جهت استفاده از این گیاه در درمان عفونت تریکومونیازیس توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
116
لینک کوتاه:
magiran.com/p1071890 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!