بررسی اثر رژیم های غذایی حاوی روغن کنجد و لسیتین بر درد حاصل از آزمون های فرمالین و صفحه داغ در موش های صحرایی نر پیر

پیام:
چکیده:
مقدمه
روغن کنجد دارای مقادیر زیادی اسید چرب غیر اشباع و همچنین لسیتین می باشد و می تواند برخی از عملکرد های فیزیولوژیک بدن را تحت اثر قرار دهد.
هدف
با توجه به کار برد روغن کنجد به عنوان حلال، در این تحقیق اثر رژیم غذایی حاوی روغن کنجد به مدت 28، 42 و 56 روز بر درد مورد بررسی قرار گرفته است.
روش بررسی
در این مطالعه از موش های صحرایی نه ماهه با وزن20 ± 360 گرم استفاده شد. حیوانات به دو گروه تقسیم شدند: 1) گروه کنترل)غذای معمولی(2) گروه آزمایش (شامل چهار زیر و هر زیر گروه ها موش ها به طور متناوب به ترتیب 28، 42 و 56 روز با پلیت های حاوی روغن کنجد 10 درصد، تغذیه شدند. یک زیر گروه نیز به مدت 56 روز با پلیت های حاوی لسیتین 1 درصد تغذیه شد(. در پایان روز های 28، 42 و 56، تست Hot-Plate و تست فرمالین انجام شد.
نتایج
رژیم غذایی در هر سه گروه، درد را در آزمون Hot-Plate کاهش داد. همچنین در فاز اولیه تست فرمالین، تنها در گروه 28 روز بی دردی ایجاد نمود، ولی در فاز دوم توانست در هر سه گروه بی دردی ایجاد کند. رژیم غذایی حاوی لسیتین، درد را در فاز دوم در مقایسه با رژیم معمولی، کاهش داد.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که رژیم غذایی حاوی روغن کنجد می تواند درد را کاهش دهد. به نظر می رسد وجود برخی مواد مثل لسیتین که پیش ساز استیل کولین می باشد و یا وجود برخی اسید های چرب غیر اشباع مثل لینولئیک اسید (با تغییر سیالیت غشا یا دخالت در متابولیسم پروستاگلاندین ها) موجب این امر باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
216
لینک کوتاه:
magiran.com/p1071908 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!