وضعیت اجتماعی- اقتصادی فوت شدگان ناشی از بیماری های قلبی- عروقی شهرستان قزوین (1388)

پیام:
چکیده:
زمینه
بیماری های قلبی- عروقی علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. بررسی ها نشان داده اند در کشورهای توسعه یافته، شاخص های وضعیت اجتماعی- اقتصادی از جمله شغل، تحصیلات و درآمد از پیش بینی کننده های فوق العاده قوی در بیماری های قلبی عروقی هستند.
هدف
مطالعه به منظور ارزیابی وضعیت اجتماعی- اقتصادی فوت شدگان ناشی از بیماری های قلبی- عروقی شهرستان قزوین انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی تعداد 878 نفر بررسی شدند. که در سال 1388 به علت بیماری های قلبی- عروقی در شهرستان قزوین فوت کرده بودند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش نامه محقق ساخته مشتمل بر ویژگی های جمعیتی (سن، جنس و محل سکونت)، وضعیت اجتماعی- اقتصادی (سطح تحصیلات، گروه شغلی، درآمد و دهک های درآمدی) و سایر اطلاعات (پوشش بیمه و متراژ سرانه مسکن) افراد مورد مطالعه بود. اطلاعات با استفاده از مصاحبه تلفنی با خانواده افراد مورد مطالعه جمع آوری شد. داده ها، با استفاده از جداول فراوانی تفسیر شد.
یافته ها
میانگین سنی افراد فوت شده 49/13 ± 33/ 73 سال بود. با افزایش سن، شیوع مرگ و میر نیز افزایش می یافت. شانس مرگ و میر در روستا نسبت به شهر، 2 (8/1-4/2 OR=) بود. %67 مرگ و میرها مربوط به افراد بی سواد و بیش ترین فراوانی مرگ و میرها مربوط به گروه شغلی کشاورزان و دامداران بود که %7/69 آنان در دو دهک پایین درآمدی قرار داشتند. شیوع مرگ و میر در افراد متعلق به خوشه اول درآمدی (سه دهک پایین درآمد) نسبت به خوشه سوم درآمدی (سه دهک بالای درآمد)، 18 برابر محاسبه شد.
نتیجه گیری
با توجه به یافته ها، ضروری به نظر می رسد که طرح پزشک خانواده با محوریت نظام ارجاع و اقدام های پیشگیرانه در قالب برنامه های آموزشی، ارتقای سواد بهداشتی، غربال گری و بیماریابی به ویژه در میان گروه های آسیب پذیر جامعه (بی سوادان، کشاورزان و افراد کم درآمد) در شهر و روستا با جدیت و نظارت بیش تری پی گیری شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1072507 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!