بررسی مقایسه ای صفات شخصیتی افراد مبتلا به سوء مصرف مواد افیونی با و بدون شکایت درد جسمانی مزمن

پیام:
چکیده:
مقدمه
برخی از افراد برای درمان درد مزمن خود مواد مخدر مصرف می کنند. این افراد از نظر شخصیتی با افرادی که به دلایل دیگری به سوء مصرف مواد گرایش پیدا کرده اند، تفاوت دارند. مطالعه حاضر با هدف مقایسه صفات و اختلالات شخصیتی این دو گروه صورت پذیرفت.
روش
در یک مطالعه مقطعی طی سال های1389-1385 کلیه افرادی که به مرکز ترک اعتیاد بیمارستان آموزشی امام خمینی دانشگاه جندی شاپور اهواز مراجعه نمودند، از لحاظ ویژگی های جمعیت شناختی بررسی شدند. همچنین تحت معاینه جسمی، آزمون چندوجهی شخصیت مینهسوتا و مصاحبه روانی قرار گرفتند. سپس این افراد به دوگروه تقسیم شدند که گروه اول شکایت درد همراه با مصرف مواد داشتند و گروه دوم مصرف کننده مواد بدون شکایت درد بودند. متغیرهای شخصیتی توسط آزمون t مستقل و 2χ مورد مقایسه قرار گرفتند.
یافته ها
مراجعین 488 نفر شامل 478 مرد و10 زن بودند. میانگین نمرات مقیاس های Pa، Ptدرگروه دارای درد مزمن غیر سرطانی کمتر بود. همچنین شیوع اختلال شخصیت در این گروه به صورت معنی داری کمتر بود. گروه مبتلا به درد تحصیلات بالاتر داشته و در شروع به مصرف مواد افیونی بیشتر از گروه دیگر تحت تاثیر تلقین دوستان برای سوء مصرف مواد قرار داشتند.
نتیجه گیری
در این مطالعه افرادی که برای تسکین درد مواد افیونی مصرف می کرده اند، نیم رخ روانی و شخصیت سالم تری داشته و مصاحبه روانی آنها اعتبار و روایی بیشتری داشت. مشکلات روان پزشکی در این گروه کمتر و اعتیاد در آنان یک رفتار غیر انطباقی بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
574
لینک کوتاه:
magiran.com/p1075063 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!