هزینه اثربخشی مراکز درمان نگهدارنده با متادون به منظور پیشگیری از HIV در معتادان تزریقی

پیام:
چکیده:
شیوع بالای اعتیاد تزریقی موجب نگرانی از افزایش موارد آلودگی به ویروس ایدز (HIV) شده و بالارفتن هزینه های مراقبت از مبتلایان به HIV/AIDS و محدود بودن منابع مالی، انجام ارزیابی اقتصادی را به منظور انتخاب بهترین مداخله برای کنترل HIV ضروری می سازد.
مطالعه حاضر به تعیین هزینه اثربخشی مراکز درمان نگهدارنده با متادون (Methadone Maintenance Therapy-MMT) به منظور پیشگیری از عفونت HIV در معتادان تزریقی پرداخته است. این مطالعه تحلیلی به صورت ارزیابی قبل و بعد از مداخله بدون گروه کنترل در یک دوره زمانی یک ساله انجام شد. 259 معتاد تزریقی دریافت کننده متادون از 7 مرکز MMT دولتی شیراز به صورت سرشماری مورد مصاحبه قرار گرفتند. موارد اجتناب شده از عفونت HIV به عنوان واحد اثربخشی در نظر گرفته شد. سنجش اثربخشی با استفاده از فرمول ها و الگو های ریاضی بر مبنای رفتارهای پرخطر تزریقی صورت گرفت.
هزینه های مراکز MMT از دیدگاه دولت محاسبه شد. نتایج نشان داد که مراکز MMT موجب اجتناب از 126 مورد جدید HIV شدند. هزینه مراکز MMT مورد مطالعه برای افراد شرکت کننده در مطالعه 204297.7 دلار و هزینه مراقبت و درمان موارد اجتناب شده از HIVدر طول عمر به عنوان هزینه عدم مداخله 13942756.8 دلار به دست آمد. نسبت هزینه اثربخشی افزایشی معادل 109035.3 دلار به ازای هر مورد HIV پیشگیری شده حاصل شد که نشان دهنده هزینه کمتر و اثربخشی بیشتر مداخله MMT نسبت به عدم مداخله است.
نتایج تحلیل حساسیت یک طرفه نشان داد که به رغم تغییرات دامنه هزینه ها در خصوص هر مورد پیشگیری از HIV، همچنان مداخله درمان نگهدارنده با متادون نسبت به عدم مداخله هزینه اثربخش است. با توجه به اثربخشی و هزینه اثربخشی بالای مراکزMMT، گسترش این مراکز در بعد منطقه ای و ملی جهت تحت پوشش قرار دادن افراد پرخطر به منظور پیشگیری از HIV ضروری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
823
لینک کوتاه:
magiran.com/p1077036 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!