پروتکل چند مرحله ای جدید در تمایز سلولهای استرومایی مغز استخوان به نورونهای شبه گاباارژیک

پیام:
چکیده:
مقدمه

سلولهای بنیادین مغز استخوان به عنوان منبع مناسبی از سلولهای چند ظرفیتی میباشند که در مطالعت، جهت سلول درمانی استفاده می شوند. سلولهای استرومایی مغز استخوان در شرایط مناسب توانایی تبدیل شدن به سلولهای عصبی را دارند. در این تحقیق اثرالقایی همزمان رتینوییک اسید و کریاتین بر روی افزایش تمایز سلولهای بنیادین مغز استخوان به سلولهای شبه گاباارژیکی بررسی شد.

مواد و روش ها

سلولهای استرومایی مغز استخوان از استخوانهای فمور و تیبیا رات جدا شده، در محیط کشت DMEM/F12 و10% FBS قرار داده شد.در مرحله پیش القا سلولها در بتامرکاپتواتانل قرار داده شدند و سپس القا بوسیله کریاتین و رتینوییک اسید صورت گرفت. برای بررسی تمایز سلولهای استرومایی مغز استخوان به سلولهای شبه گاباارژیکی از روش ایمنوسیتوشیمی با آنتی بادی های علیه neurofilament 160، 200 kDa، nestin، fibronectin،، AD 65/67 و GABA استفاده گردید. درصد سلولهای با واکنش ایمنی مثبت برای بررسی میزان تمایز محاسبه گردید. از واکنش زنجیره ای پلیمراز برای بررسی بیان ژنهای f ibronectin، Oct-4، GAD 65/67، vesicular GABA transporter و تمایز سلولهای استرومایی مغز استخوان به سلولهای شبه گاباارژیکی استفاده گردید.

نتایج

نتایج بیانگر افزایش دو برابری در تمایز سلولهای بنیادین مغز استخوان به سلولهای شبه گاباارژیکی با روش القای توام بوسیله کریاتین و رتینوییک اسید، نسبت به القا صورت گرفته فقط با کریاتین است که در القا توام حدود 71.6 درصد سلول شبه گاباارژیکی ایجاد گردید. پس از القا Oct-4، fibronectin بیان نگردید. چ

نتیجه گیری

نتایج نشان داد که استفاده از مواد بتامرکاپتواتانل، رتینوییک اسید و کریاتین سبب تمایز سلولهای استرومایی مغز استخوان به شبه گاباارژیکی می شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
8 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p1077438 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!