بررسی پایلوت راهکارهائی جهت ارزیابی بهتردو بیومارکرخون محیطی در مبتلایان به سرطان کولورکتال توسط روش Real-time RT-PCR

پیام:
چکیده:
زمینه

غربالگری باعث کاهش مرگ ومیر مبتلایان به سرطان کولورکتال می گردد. بررسی mRNA carcinoembryonic antigen و human telomerase reverse transcriptase mRNA به عنوان یک مارکر اختصاصی در خون محیطی مبتلایان به سرطان کولورکتال و ارائه راهکاری جهت تشخیص زودرس بیماری هدف اصلی این مطالعه بوده است.

روش بررسی

27 فرد مبتلابه مراحل غیر متاستاتیک بیماری و27 فرد سالم از نظر وجود مارکرهای مذکور ونیز 18srRNA (به عنوان ژن رفرانس) با روش real-time RT-PCR مورد مطالعه قرار گرفتند.این روش بر روی 3 میکروگرم از RNA حاصل از هر فرد در 3 ویال جداگانه (هر ویال 1 میکروگرم) انجام شد.

یافته ها

CEA mRNA و hTERT mRNA به ترتیب در78% و81% از بیماران مثبت شدند که مبین اختلافی معنی دار با افراد سالم بود (P < 0.001). این مقادیر از میزان مثبت شدن مارکرها در هر ویال حاوی 1 میکروگرم RNA نیز بیشتر بود. اختلاف میزان Ct هر مارکر با ژن رفرانس (ΔCt) در افراد سالم بیشتر از بیماران بود لذا یک حد مرزی جهت افتراق موارد مثبت واقعی از مثبت کاذب بر همین اساس تعیین شد. میزان مثبت شدن هم زمان مارکرها در بیماران (67%) بیشتر از افراد سالم (11%) بود. ویژگی (specificity) روش مورد استفاده با در نظر گرفتن حد مرز گفته شده و نیز بررسی هم زمان مارکرها به 100% رسید.

نتیجه گیری

این مطالعه نشان داد که بررسی هم زمان مارکرها و انجام آزمایش بر روی 3 میکروگرم از RNA در 3 ویال جداگانه به ترتیب منجر به افزایش ویژگی وحساسیت real-time RT-PCR در بیماران مبتلا به مراحل غیر متاستاتیک سرطان کولورکتال می گردد. هر چند برای تائید این فرضیه انجام مطالعات متعدد با حجم نمونه بیشتر ضروری است.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
15 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1077441 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!