کیفیت زندگی در بیماران با اختلالات شایع پیگمانتاسیون پوست در کاشان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
کیفیت زندگی یک مفهوم تجربی گسترده است که منعکس کننده ی دیدگاه فرد در سطح رضایت از زندگی در یکی از موقعیت های مختلف از جمله مسکن، تفریح و سرگرمی، شرایط محیطی، سلامت و کار می باشد. براساس این تعریف، کیفیت زندگی یک معیار ذهنی است که تحت تاثیر عوامل بسیار فراتر از وضعیت سلامت قرار دارد. بیماری های پوستی اثرات مهمی بر حالت های روانی اجتماعی و فعالیت ها دارند. این مطالعه برای بررسی کیفیت زندگی در بیماران با اختلالات شایع پیگمانتاسیون پوست شامل ویتیلیگو، ملاسما و کک ومک مراجعه کننده به کلینیک های پوست شهرستان کاشان در سال های1390-1389 انجام شد.
روش اجرا: در این مطالعه ی مقطعی، 142 بیمار بالای 18 سال مبتلا به اختلالات رنگدانه ای، پرسش نامه DLQI) Dermatology Life Quality Index) را کامل کردند. این پرسش نامه شامل 10 سوال در 6 بخش احساسات، فعالیت های روزانه، فراغت، کار و تحصیل، ارتباطات شخصی و درمان می باشد. امتیازدهی بر طبق راهنمای Finlay انجام شد و داده ها با استفاده آزمون های آماری t، ANOVA و بررسی ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شد. در این پرسش نامه هر فرد امتیاز بالاتری به دست آورد از کیفیت زندگی پایین تری برخوردار می باشد.
یافته ها
میانگین (±انحراف معیار) امتیاز کیفیت زندگی جمعیت مورد مطالعه ی ما (03/5±) 64/5 بود. میانگین امتیاز کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به ویتیلیگو بیش از دو بیماری دیگر بود. در این مطالعه امتیازات کیفیت زندگی در زنان، افراد زیر 25 سال، افراد مجرد و بیماران با درگیری پوستی در نواحی در معرض دید بالاتر از سایرین بود اما بین امتیاز کیفیت زندگی و طول مدت بیماری، شغل، تحصیلات، محل سکونت ارتباط قابل توجهی یافت نشد.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان می دهد که اختلالات پیگمانتاسیون پوست تاثیر بسزایی بر روی همه ی جنبه های کیفیت زندگی به خصوص جنبه ی روانی اجتماعی دارد که این امر توجه ویژه به بیماری های پوستی را برای یافتن روش های درمانی بهتر جهت کاهش بار روانی این بیماران نشان می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
140
لینک کوتاه:
magiran.com/p1077918 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!