مقایسه ی تاثیر یک جلسه تمرین تناوبی در هوای آلوده و سالم بر همولیز سلول های قرمز خون دوندگان استقامت

پیام:
چکیده:
مقدمه
اکثر مردم در مراکز بزرگ شهری و مناطق صنعتی، مجبور به ورزش در محیط های نامناسب مانند تمرین در هوای آلوده هستند. اثرات مضر آلودگی هوا هنگام فعالیت بدنی و ورزش تشدید می شود؛ چرا که با افزایش نیازهای متابولیکی، میزان تهویه حتی تا 20 برابر افزایش می یابد. هدف از این تحقیق، مقایسه ی تاثیر یک جلسه تمرین تناوبی در هوای آلوده و سالم بر همولیز اریتروسیت های خون دوندگان استقامت بود.
روش ها
تحقیق حاضر، نیمه تجربی و کاربردی بود. ده زن دونده ی استقامت با حداقل 3 سال سابقه ی تمرین منظم به صورت در دسترس و هدفمند انتخاب شدند. نمونه ی خون افراد مورد مطالعه در دو روز جداگانه در هوای آلوده با شاخص کیفیت هوا (Air quality index یا AQI) 118 در وضعیت هشدار (نارنجی) و 18 روز پس از آن در هوای سالم با AQI 77 در وضعیت سالم (وضعیت زرد) و بلافاصله پس از انجام یک پروتکل تمرین استقامتی (به صورت تناوبی یا Interval با شدت 85 درصد حداکثر ضربان قلب) در حالت نشسته روی صندلی و از ورید بازویی چپ جمع آوری گردید. در هر دو روز نمونه گیری در یک ساعت مشخص انجام شد. مقادیر بیلی روبین به روش اسپکتروفتومتری و مقادیر هاپتوگلوبین سرم به روش ایمونوتوربیدومتری بررسی شد و آزمون Paired-t جهت مقایسه ی متغیرها به کار رفت.
یافته ها
مقادیر بیلی روبین پس از تمرین در هوای آلوده نسبت به هوای سالم 22 درصد افزایش نشان داد که این افزایش معنی دار بود (001/0 > P)؛ اگر چه سطوح هاپتوگلوبین پس از فعالیت در معرض غلظت بالای آلاینده ها 86/23 درصد کاهش یافت، اما این کاهش از لحاظ آماری معنی دار نبود (09/0 > P).
نتیجه گیری
به نظر می رسد یک جلسه تمرین Interval در معرض غلظت بالای آلاینده ها نسبت به هوای سالم، بیشتر با همولیز سلول های قرمز خون در ارتباط است.
زبان:
فارسی
صفحات:
1845 تا 1855
لینک کوتاه:
magiran.com/p1080877 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!