طرح توصیف کننده های معیارهای بارم گذاری برای ارزیابی مقاطع قابل تعریف فرآیند نگارش: توانش های نهفته در عملکرد نگارش زبان آموزان

پیام:
چکیده:
هدف مطالعه حاضر تهیه معیارهای بارم گذاری مناسب برای هر یک از مراحل قابل تعریف فرآیند نگارش و همچنین تعیین این نکته است که تا چه حد این معیارهای بارم گذاری بگونه ای پایا و معتبرمی توانند عملکرد زبان آموزان ایرانی را در تکالیف نگارشی مقاطع دانشگاهی ارزیابی نماید.
برای فرآیند نگارش چهارمرحله عملی خلق اندیشه (بارش افکار)، سرفصل نگاری، نگارش، و ویرایش تعریف گردید. نمونه های نگارش 202 نفر از دانشجویان پس از گذراندن دوره آموزشی مرحله به مرحله ای فرآیند نگارش جمع آوری شدند. هریک از نمونه های جمع آوری شده شامل تمام دست نوشته های دانشجویان بود که در هریک از مراحل نگارش تولید نموده بودند. این نمونه ها را سه بارم گذار مورد بررسی و تحلیل دقیق قرار دادند تا ویژگی های خاص آنها که نشانگر نقاط ضعف و قوت هریک از دست نوشته ها باشد تعیین گردد. آنگاه، دست نوشته های دانشجویان بر اساس کیفیت نگارش در چهار سطح بسیار خوب، خوب، متوسط و ضعیف طبقه بندی شدند. هر یک از ویژگی های تعریف شده در قالب جملات و عبارات توصیف گردیدند، بطوریکه هر جمله توصیف کننده عملکرد دانشجو در سطح مورد نظر باشد. مجموعه این عبارات توصیفی معیارهای بارم گذاری را برای هریک از مراحل نگارش تشکیل دادند. بدین ترتیب چهار معیار بارم گذاری به نام های بارش افکار، سرفصل نگاری، نگارش و ویرایش برای مراحل فرآیند نگارش بدست آمد. سه بارم گذار با استفاده از این معیار های بدست آمده اقدام به تصحیح 202 نمونه جمع آوری شده از دانشجویان نمودند.در مرحله دوم این مطالعه، نمراتی که با استفاده از این معیارهای بارم گذاری بدست آمد، مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. میزان پایایی بسیار بین بارم گذاران (895/0) نشان داد که این معیارهای بارم گذاری میتوانند نتایج باثبات و پابایی را ایجاد نمایند. تحلیل واریانس (ANOVA) نشان داد که تفاوت آماری معنی داری میان نمرات سه بارم گذار وجود ندارد. تحلیل عاملی نشان داد که حداقل میتوان سه سازه –دانش زبانی، توانایی برنامه ریزی، وتوانایی خلق افکار را در نظر گرفت که زیر بنای متغیر های مورد سنجش معیار های بارم گذاری باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 116
لینک کوتاه:
magiran.com/p1081150 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!