تاثیر مصرف گاباپنتین قبل از عمل در کاهش درد و تهوع بعد از عمل کوله سیستکتومی لاپاراسکوپیک

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

با وجود اینکه لاپاروسکوپی گامی نوین جهت بهبود کیفیت اعمال جراحی و کاهش عوارض آن بوده ولی هم چنان درد بعد از عمل مشکلی جدی می باشد. این مطالعه جهت مقایسه تاثیر دوز کم گاباپنتین خوراکی با دارونما جهت کنترل درد بعد از عمل در بیماران تحت کوله سیستکتومی لاپاراسکوپیک طراحی شده است.

مواد و روش ها

در این مطالعه کارآزمایی بالینی دو سویه کورتصادفی، 70 نفر از بیماران 65-20 سال با ASA class I،II انتخاب شده و به دو گروه تقسیم شدند. یک ساعت قبل از عمل، به یک گروه کپسول خوراکی 300 میلی گرمی گاباپنتین و به گروه دوم دارونما داده شد. بیماران تحت بیهوشی عمومی مشابه قرار گرفتند. شدت درد وتهوع بر اساس مقیاس سنجش درد بینایی ده تایی، و استفراغ بر اساس تعداد دفعات آن، هر 2 ساعت تا 6 ساعت بعد از عمل وبعد هر 4 ساعت تا 12 ساعت بعدی اندازه گیری شد.

یافته ها

میانگین شدت درد در دو گروه دارونما و گاباپنتین از نظر آماری تفاوت معنی داری دارد (01/0 (P< تفاوت بارز در کاهش نیاز به مخدر اضافی در گروه گاباپنتین وجود داشت. میانگین شدت تهوع در گروه گاباپنتین به صورت واضحی کمتر (01/0 (P< و دفعات استفراغ نیز به وضوح در گروه گاباپنتین کمتر بوده است (01/0 (P<.

نتیجه گیری

گاباپنتین می تواند تاثیر به سزایی در کاهش درد بعد از اعمال جراحی داشته و از آنجا که در مطالعات مختلف عوارضی برای آن گزارش نشده است، این دارو می تواند در اعمال جراحی مختلف به عنوان ضد درد استفاده شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
16
لینک کوتاه:
magiran.com/p1083782 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!