تاثیر پرایمینگ بذر در مزرعه و تاریخ کاشت بر خصوصیات جوانه زنی و چند شاخص فیزیولوژیک رشد سه رقم سویا (Glycine max L.) در همدان

پیام:
چکیده:

جهت بررسی سرعت و درصد جوانه زنی و همچنین چند شاخص فیزیولوژیک رشد در سه رقم سویا تحت شرایط پرایمینگ بذر در مزرعه و دو تاریخ کاشت، آزمایشی به صورت اسپلیت پلات فاکتوریل در قالب بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار در سال 1388 در همدان اجرا گردید. تاریخ کاشت در 2 سطح (پانزدهم و سی و یکم خرداد ماه) در کرت های اصلی و رقم (شامل سه رقم L17، M7 و M9) به همراه پرایمینگ (در 4 سطح شامل پرایم کردن به مدت 4 ساعت در محلول های روی 02‎/0 درصد، نیترات پتاسیم 4‎/0 درصد، آب معمولی و بدون پرایمینگ) به صورت فاکتوریل در کرت های فرعی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که سرعت و درصد جوانه زنی در تاریخ کشت دوم به دلیل بالاتر بودن دمای محیط بیشتر بود و بذور پرایم شده با محلول روی و آب معمولی درصد جوانه زنی بالاتری نسبت به بذور شاهد (پرایم نشده) داشتند. در بین ارقام رقم M9 دارای سرعت و درصد جوانه زنی بیشتری بود. پرایم با محلول روی سبب افزایش شاخص سطح برگ گیاهان گردید و در تاریخ کاشت اول عملکرد بیولوژیک ارقام M7و M9 را افزایش داد. همچنین در تاریخ کاشت اول پرایم با محلول روی در هر سه رقم حداکثر سرعت رشد محصول را افزایش داد، ضمن اینکه تیمار پرایم با آب معمولی در دو رقم M9 و L17 سبب جبران تاخیر کشت در شاخص های رشد مورد مطالعه شد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
715
لینک کوتاه:
magiran.com/p1084852 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!