تاثیر پروفایل سدیم و اولترافیلتراسیون بر برخی از عوارض شایع حین همودیالیز

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
افت فشار خون و کرامپ های عضلانی از عوارض شایع همودیالیز است. یکی از روش هایی که به تازگی برای پیشگیری از این عوارض مطرح شده، ترکیب پروفایل سدیم و اولترافیلتراسیون است. هدف این مطالعه بررسی تاثیر پروفایل سدیم و اولترافیلتراسیون بر برخی از عوارض شایع حین همودیالیز بود.
روش بررسی
در این مطالعه کارآزمایی بالینی، 22 بیمار تحت همودیالیز مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی 5 آذر گرگان، در سال 1390 به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. برای هر گروه، دو پروتکل درمانی همودیالیز به روش متقاطع به اجرا در آمد. در پروتکل مداخله، سدیم مایع دیالیز خطی و اولترافیلتراسیون نیز خطی و در پروتکل روتین، سدیم ثابت و اولترافیلتراسیون نیز ثابت در نظر گرفته شده بود. به ازای هر پروتکل، 6 جلسه همودیالیز انجام شد. داده ها با استفاده از آزمون کای دو و محاسبه خطر نسبی تجزیه و تحلیل شدند. سطح معنی داری برای تمامی آزمون ها 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها
میانگین سنی بیماران 21/11±73/54 سال و1/59 درصد زن بودند. میزان بروز افت فشار خون و کرامپ عضلانی در پروتکل مداخله در مقایسه با روش روتین به طور معنی داری کاهش یافت (05/0 > p)، ولی میزان بروز سردرد و استفراغ در پروتکل مداخله در مقایسه با روش روتین تفاوت معنی داری نداشت.
نتیجه گیری
از آنجا که استفاده از پروفایل های سدیم و اولترافیلتراسیون روشی ساده و بدون هزینه است و میزان بروز عوارض حین دیالیز را کاهش می دهد، لذا به منظور کاهش بروز این عوارض، استفاده همزمان از پروفایل سدیم و اولترافیلتراسیون را نسبت به روش روتین توصیه می کنیم.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p1087937 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!