مقایسه برخی پارامترهای بیولوژیکی پروانه جوانه خوار زیتون، Palpita unionalis Hubner، روی زیتون و برگ نو در شرایط آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
پروانه جوانه خوار زیتون Palpita unionalis Hubner (Lep.، Pyralidae) یکی از مهم ترین آفات گیاهان خانواده زیتون از جمله برگ نو Ligustrum ovalifolium Hassk و زیتون L. Olea europea می باشد. این حشره در سال های اخیر وارد ایران شده است و به همین جهت انجام تحقیقات وسیع، متناسب با شرایط اکولوژیکی ایران روی آن ضرورت دارد. از آن جایی که انجام چنین تحقیقاتی نیاز به میزبان آزمایشگاهی دارد، لذا تحقیق حاضر نیز در همین راستا صورت گرفته است. بیولوژی این حشره روی دو میزبان زیتون و برگ نو در شرایط آزمایشگاهی مقایسه شد. ابتدا شفیره های این آفت از روی درختان و نهالستان های زیتون منطقه طارم جمع آوری گردید. ضمن پرورش حشره در شرایط آزمایشگاهی با دمای 5/0±25 درجه سلسیوس، رطوبت نسبی 5±65 درصد و رژیم نوری 12: 12 (تاریکی: روشنایی) داخل اتاقک رشد، مراحل مختلف زیستی، تعداد نسل، میزان تخم ریزی، میزان تغذیه و تلفات لاروی آفت روی دو گیاه زیتون و برگ نو بررسی و مقایسه شد. این حشره 5 سن لاروی دارد. با توجه به کوتاه بودن دوره لاروی روی برگ نو، تغذیه آفت روی این گیاه در مقایسه با زیتون بیشتر است. میانگین درصد تلفات لاروی روی دو میزبان تفاوت معنی داری نداشت. این حشره روی زیتون و برگ نو به ترتیب 8 و 10 نسل کامل ایجاد کرد. طبق بررسی های انجام شده، مطلوبیت میزبانی برگ نو و زیتون یکسان است. علاوه بر این برگ نو جهت پرورش آزمایشگاهی آفت در دسترس تر و نیز ارزان تر است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1087993 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!