مقایسه استانداردهای ساختاری بخش های مراقبت ویژه

پیام:
چکیده:
اهداف
بخش های مراقبت ویژه یکی ازحساس ترین قسمتهای هر بیمارستان می باشند، تدوین استانداردهای ساختاری مناسب و سنجش آن منجر به بهبود کیفیت خدمات ارائه شده در آن بخشها میگردد. لذا این مطالعه با هدف «تعیین وضعیت ساختاری بخش های مراقبت ویژه انجام شد».
روش ها
این مطالعه توصیفی مقطعی، به منظور سنجش استانداردهای ساختاری بخش های مراقبت ویژه درسه حیطه نیروی انسانی، شرایط فیزیکی و تجهیزات پزشکی در بیمارستانهای آموزشی شهرهمدان و مقایسه آن با آخرین استانداردهای موجود بر طبق اصول راهنمای جهانی و استانداردهای اعتبار بخشی بیمارستان های ایران طراحی و از اردیبهشت تا مهر ماه سال 1390اجرا گردید. داده هااز طریق تکمیل فرمهای وارسی با مشاهده مستقیم محقق جمع آوری شد و با استفاده از آزمونهای آماری، آنالیز واریانس(Analysis of Variance: ANOVA) و اسپیرمن (Spearman) در محیط نرم افزار(17) SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
هرسه بخش مورد بررسی کمتر از 50 درصد نمره استانداردهای ساختاری از کل 843 نمره را کسب نمودند بطوری که بخش مراقبت ویژه بعثت 48% (با میانگین امتیاز 406)، بخش مراقبت ویژه قائم 45% (با میانگین امتیاز 376) و بخش مراقبت ویژه میلاد 41% (با میانگین امتیاز 346) استانداردها را دارا بودند.. بیشترین درصد امتیاز استاندارد مربوط به نیروی انسانی با 58% و کمترین مربوط به شرایط فیزیکی و تسهیلات با 38% بود.
نتیجه گیری
در بخش های مراقبت ویژه مورد بررسی امتیازات کسب شده در بعد ساختاری کمتر از حد مطلوب استاندارد بود. لذ اپیشنهاد میگردد که مدیران اجرایی رسیدن به استانداردهای جهانی بالاخص ارتقاء استانداردهای ساختاری که ضامن ارتقاء کیفیت و عملکرد بهینه بخشهای مراقبت ویژه میباشد، را مد نظر قراردهند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
222
لینک کوتاه:
magiran.com/p1091983 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!