آسیب شناسی رفتارخشونت آمیز جمعی جوانان

نویسنده:
چکیده:
مبنای مقاله حاضر پژوهشی بنیادی است که هدف اصلی آن، آسیب شناسی رفتارهای خشونت آمیز جمعی جوانان در مراسم ورزشی، با تاکید بر مسابقات فوتبال بین تیم های سرشناس و بازی های حساس بوده است. درعین حال، چارچوب نظری و فرضیات تحقیق بگونه ای طراحی شد که منجر به داده های کاربردی برای مسئولان و سیاست گزاران ناجا و مقامات ذیربط کشوری گردد.
جامعه آماری و حجم نمونه این پژوهش را 800 نفر از جوانان گروه سنی(15-35 ساله) ساکن در تهران بزرگ تشکیل داد که برای تماشای مسابقات فوتبال طی دو مسابقه بین تیم های سرشناس مسابقات لیگ برتر سال 1384 در ورزشگاه آزادی تهران حاضر شده بودند داده ها با اجرای پرسشنامه محقق-ساخته شامل 80 سوال بسته و باز و نیز، از طریق ثبت و ضبط مشاهدات و شنیده های پرسشگران آموزش دیده حاضر دربین تماشاگران و تحلیل محتوای آنچه که طرفداران تیم ها ابراز و اظهار می کردند، جمع آوری شد.
تمامی فرضیه های پژوهش تایید شد و عوامل اصلی تاثیرگذار روی رفتارهای خشونت آمیز جوانان به تفکیک عوامل فردی، خانوادگی، اجتماعی/ روانی و محرک های بیرونی یا محیطی شناسایی گردید و سهم هریک از این عوامل تعیین شد. فشرده نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره و تحلیل مسیر تبیین خشونت جوانان حاضر در ورزشگاه برای تماشای فوتبال بطور خلاصه به شرح زیر است:عواملی مانند سکونت در مناطق محروم و فاقد امکانات تفریحی و ورزشی، غربتی بودن در شهری مانند تهران، بیکاری و کمی درآمد، پایگاه نازل اقتصادی/ اجتماعی، موجب احساس بی هویتی و ناکامی در جوانان می شود. در نتیجه، خود را به تیم ها و ورزشکاران معروف منتسب کرده و از آنها اسطوره می سازند و با وارد شدن خدشه به اسطوره ها عکس العمل نشان می دهند.
آسیب شناسی رفتارهای خشونت آمیز جمعی، منجر به ارائه پیشنهادهایی برای پیشگیری از خشونت در ورزشگاه ها و تغییر در رفتارهای دست اندرکاران راه اندازی و مدیریت مسابقات رهنمون گردید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
51
لینک کوتاه:
magiran.com/p1094011 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!