ارزیابی تغییرات دید عمق دور افراد نرمال در اثر هتروفوریای ایجاد شده به وسیله ی تست سه میله

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
درک عمق ناشی از اختلاف نسبی تصاویر به علت دیسپاریتی رتین می باشد. اندازه گیری درک عمق برای تشخیص و درمان آنومالی های دید دوچشمی و مشکلات نورولوژیکی اهمیت دارد. هدف از این مطالعه، تعیین تاثیر هتروفوریای ایجاد شده توسط پریزم قاعده به داخل و خارج بر دید عمق دور افراد نرمال به وسیله ی تست سه میله بود.
روش بررسی
این مطالعه به روش توصیفی- تحلیلی بر روی 50 فرد نرمال در سال 1390 در کلینیک بینایی سنجی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. پس از انجام معاینات اولیه، هتروفوریای دور این افراد با استفاده از کاور تست و پریزم بار اندازه گیری شد. کلیه ی این افراد با استفاده از اصلاح مناسب دارای دید 66 و اورتوفوریا بودند. با قرار دادن منشور های افقی به مقدار 2، 4، 6 و 8 پریزم دیوپتر به صورت قاعده به داخل و قاعده به خارج در این افراد ایزوفوریا و اگزوفوریا ایجاد نموده، حدت دید عمق آن ها ابتدا در حالت اورتوفوریا و سپس ایزوفوریا و اگزوفوریای ایجاد شده با استفاده از تست سه میله در فاصله مشاهده 6 متر اندازه گیری شد. افرادی که دارای سابقه ی آمبلیوپی، کاتاراکت، مشکلات پاتولوژیک و آنومالی های دید دوچشمی بودند، از مطالعه حذف شدند.
یافته ها
مقایسه ی آماری میانگین حدت دید عمق در حالت اورتوفوریا و ایزوفوریای ایجادشده فقط برای مقدار 4 پریزم دیوپتر (006/0 P=) و مقایسه آن در حالت اورتوفوریا با حالت اگزوفوریای ایجاد شده برای تمام مقادیر 2، 4، 6 و 8 پریزم دیوپتر معنی دار بود (به ترتیب 009/0 P=، 0001/0 P<، 0001/0 P<، 0001/0P<). همچنین مقایسه ی میانگین حدت دید عمق در حالت ایزوفوریای ایجاد شده با مقدار مساوی اگزوفوریای ایجاد شده با مقادیر 2، 4 و 6 پریزم دیوپتر معنی دار بود (به ترتیب 007/0 P=، 0001/0 P<، 0001/0P<).
نتیجه گیری
حدت دید عمق با ایجاد هتروفوریا به وسیله ی منشور های با قدرت های مختلف کاهش می یابد و این کاهش در حالت ایزوفوریا بیشتر از حالت اگزوفوریا است.
زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p1096419 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!