تاثیر برنامه آموزشی بر اساس مدل BASNEFبر میزان فعالیت فیزیکی زنان باردار

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
با توجه به اهمیت انجام فعالیت فیزیکی متناسب با دوران بارداری، مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی بر اساس مدل BASNEF بر میزان فعالیت فیزیکی زنان باردارانجام شد.
مواد و روش کار
در این مطالعه مداخله ای و نیمه تجربی، 280 زن باردار شکم اول به روش نمونه گیری طبقه ای-خوشه ایانتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. طراحیبرنامهآموزشیبراساسمراحلالگوی BASNEF انجام شد. محتویآموزشیبراساسنیازهایآموزشیبیمارانتدوینگردید. برای گروه آزمون کلاس های آموزشی، طیهشت جلسه 90 دقیقه ای بر اساس اجزای مدل BASNEF برگزار گردید و مادران گروه شاهد آموزش های معمول دوران بارداری را دریافت نمودند. جمع آوری اطلاعات در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون انجام گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار16- spss (خی دو، تی زوج، تی مستقل، آنالیز واریانس، فریدمن و من ویتنی)تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
نمرات آگاهی، نگرش، عوامل قادرساز و نرم های انتزاعی در گروه آزمون بعد از مداخله تفاوت معنی داری را نسبت به گروه شاهد نشان داد. در این مطالعه اختلاف میانگین امتیاز فعالیت فیزیکی دو گروه مورد و شاهد قبل از مداخله، تفاوت معنی داری نداشت (531/0 p=) ولی پس از مداخله معنی دار بود(001/0 p<).
بحث و نتیجه گیری
بر اساس نتایج این مطالعه آموزش فعالیت فیزیکی بر اساس مدل BASNEF، در مادران باردار موجب ارتقاء فعالیت فیزیکی در دوران بارداری می شود، لذا برگزاری کلاس های فوق برای کلیه مادران باردار توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
832
لینک کوتاه:
magiran.com/p1097515 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!