تاثیر آموزش بر اساس شیوه پییرمنتورینگ بر عملکرد بالینی دانشجویان ترم دوم پرستاری

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
آموزش بالینی یک بخش اساسی و مهم در آموزش پرستاری می باشد. آموزش بر اساس شیوه پییرمنتورینگ می تواند یک وسیله کمکی مفید در آموزش مهارت های بالینی باشد. هدف از مطالعه حاضر تعیین تاثیر اجرای برنامه پییرمنتورینگ بر عملکرد بالینی دانشجویان ترم دوم پرستاری در دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه بود.
مواد و روش کار
در این مطالعه نیمه تجربی 44 نفر از دانشجویان ترم دوم پرستاری که شرایط ورود به مطالعه را داشتند به صورت سرشماری انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه کنترل (21) و مداخله (23) تقسیم شدند. دانشجویان گروه مداخله علاوه بر آموزش مرسوم تحت آموزش بالینی بر اساس شیوه پییرمنتورینگ قرار گرفتند، به طوری که به ازای هر 5-4 نفر یک دانشجوی ترم 7 پرستاری به عنوان پییرمنتور نقش راهنمایی و حمایت دانشجویان را بر عهده گرفت. عملکرد بالینی دانشجویان قبل و بعد از آموزش با چک لیست مورد ارزیابی قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار spss و آزمون های آماری خی دو، تی مستقل، من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج این مطالعه نشان داد عملکرد بالینی در دانشجویان گروه مداخله که بر اساس پییرمنتورینگ آموزش دیده بودند به طور معنی داری بهتر از دانشجویان گروه کنترل بود (001/0 P=). در مقایسه دو گروه، تفاضل میانگین نمرات عملکرد بالینی دو گروه بعد از مداخله دارای تفاوت معنادار آماری بود (001/0 P=).
بحث و نتیجه گیری
آموزش بر اساس شیوه پییرمنتورینگ بیش از روش مرسوم منجر به ارتقای عملکرد بالینی دانشجویان پرستاری می شود. بنابراین پیشنهاد می شود از این روش در آموزش بالینی استفاده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
749
لینک کوتاه:
magiran.com/p1097524 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!