ارزیابی اثرات عصاره چهار گیاه دارویی بر حذف پلاسمید، تغییر شکل و محتوای دیواره سلولی چندین سوش از باکتری کلبسیلا پنومونیه

پیام:
چکیده:
مقدمه
مقاومت به آنتی بیوتیک ها یک مشکل رو به گسترش است. با استفاده نامناسب از آنتی بیوتیک ها گونه هایی از باکتری ها به داروهای ضدمیکروبی مقاوم می شوند و سیر درمان را مشکل می کنند. گیاهان دارویی و مشتقات حاصل از آنها منبع خوبی برای درمان بوده و اثرات موثری علیه حذف مقاومت دارویی دارند.
هدف
بررسی اثر ضد میکروبی، ضد پلاسمیدی و نحوه عملکرد عصاره های چهار گیاه دارویی بر روی سوش های حاوی پلاسمید باکتری کلبسیلا پنومونی مقاوم به آنتی بیوتیک های مختلف.
روش بررسی
باکتری های کلبسیلا پنومونیه از نمونه های بیمارستانی خالص سازی شده تست آنتی بیوگرام شده و عصاره های آبی و الکلی گیاهان مورد بررسی، استخراج شد. مطالعه کمترین غلظت باز دارنده از رشد(MIC) عصاره های استخراج شده نسبت به سوش های مقاوم کلبسیلا پنومونی انجام گرفت. بیشترین غلظت عصاره که باکتری در آن رشد می کردSIC) (برای انجام آزمایش حذف پلاسمید استفاده شد. آنتی بیوتیک های مورد استفاده عبارت بودند از: آموکسی سیلین (Amox)، آمپی سیلین (AP)، سفتی زوکسیم (CAZ)، سفوتاکسیم (CTX) و وانکومایسین (V). پس از در معرض قرار دادن باکتری ها با عصاره های موردنظر، مورفولوژی آنها بررسی شد و سپس بر روی سوش های حاوی پلاسمید اثر حذف انتخابی پلاسمید ها بررسی شد.
نتایج
مطالعه کمترین غلظت بازدارنده از رشد (MIC) عصاره های استخراج شده نشان داد که تمامی عصاره ها خاصیت ضد میکروبی داشته و قادر بودند از رشد سوش های مقاوم کلبسیلا پنومونیه جلوگیری کنند. بیشترین خاصیت ضد میکروبی این عصار ها مربوط به عصاره های آویشن و پرسیاوش بود. بررسی حساسیت دارویی نسبت به آنتی بیو تیک های ذکر شده در سوش هایی که در معرض رقت های مختلف SIC قرار گرفته بودند و مقایسه آن با سوش هایی که در معرض عصاره قرار نگرفتند، نشان داد که تغییر زیادی در MIC و کاهش مقاومت دارویی ایجاد نمی شود. بررسی مورفولوژی باکتری هایی که در معرض عصاره قرار گرفته اند، نشان داد که وقتی سوش های کلبسیلا در معرض عصاره های آویشن و پرسیاوش قرار می گیرند،کوچکتر شده و کپسول باکتری از بین می رود. علاوه برتغییر شکل باکتری، خصوصیت رنگ پذیری این باکتری نیز تغییر پیدا می کند. این نتیجه نشان دهنده اثر موتاژنیک قوی این عصاره ها می باشد و اینکه این عصاره ها روی ژن یا بیان ژن تولید کننده کپسول اثر می گذارد. مطالعه سوش های دارای پلاسمید به کمک آگارز ژل الکتروفورز نشان داد که حذف انتخابی پلاسمید ها در باکتری ها انجام نشده است.
نتیجه گیری
از بررسی نتایج بالا چنین استنباط می شود که عصاره های گیاهان دارویی مورد آزمایش هیچ گونه اثر ضد پلاسمیدی نداشته هر چند که اثر ضد باکتریایی عصاره های پرسیاوش و آویشن بسیار مورد توجه است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
109
لینک کوتاه:
magiran.com/p1100647 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!