مقایسه میزان آلکالوئیدهای گروه مورفین طی مراحل مختلف رشد در گیاه دارویی خشخاش ((Papaver somniferum L.

پیام:
چکیده:
مقدمه
گیاه خشخاش حاوی آلکالوئیدهای دارویی مهمی از جمله مورفین، کدئین، تبائین، نوسکاپین، پاپاورین و سنگوئینارین می باشد که دارای ارزش اقتصادی بالایی در صنایع داروسازی است. با توجه به اینکه میزان تولید متابولیت های ثانویه در گیاهان دارویی بسیار کم می باشد تاکنون استراتژی های مختلفی جهت تجاری کردن استحصال آنها به کار گرفته شده است.
هدف
این آزمایش جهت بررسی روند تجمع آلکالوئیدهای گروه مورفین در گیاه خشخاش طی مراحل مختلف رشد انجام گرفت.
روش بررسی
گیاه خشخاش در شرایط گلخانه ای کشت شد و طی سه مرحله بذر، رویشی و بعد از گلدهی از بافت های ریشه و اندام های هوایی نمونه برداری صورت گرفت و پس از استخراج آلکالوئید از هر یک از نمونه ها به طور جداگانه، میزان آلکالوئیدهای مورفین، کدئین و تبائین با استفاده از دستگاه کروموتوگرافی مایع با کارایی بالا (HPLC) مورد سنجش قرار گرفت.
نتایج
نتایج نشان دادند که میزان این آلکالوئیدها در بخش های مختلف گیاه و طی مراحل مختلف رشد متفاوت می باشد. بیشترین میزان مورفین، کدئین و تبائین در اندام های هوایی این گیاه و در مرحله گلدهی مشاهده شد. آلکالوئید غالب، در تمام بخش های این گیاه مورفین بود.
نتیجه گیری
با بررسی نتایج مشخص شد که مرحله رشد و نمو گیاه نقش مهمی در میزان تجمع آلکالوئیدهای مورد بررسی دارد، به طوری که میزان هر سه آلکالوئید مورفین، کدئین و تبائین در مرحله بعد از گلدهی هم در ریشه ها و هم در اندام های هوایی به مراتب بیشتر از مقدار آن در مراحل اولیه رشد و بذرها می باشد. از آنجایی که بیشترین مقدار مورفین در مرحله بعد از گلدهی مشاهده شد به نظر می رسد به کار گرفتن تکنیک های نوین از جمله مهندسی متابولیت های ثانویه در این مرحله نتایج بهتری را در بر خواهد داشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
140
لینک کوتاه:
magiran.com/p1100651 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!