معرفی گیاهان دارویی پر مصرف در طب سنتی منطقه شرق مازندران

پیام:
چکیده:
مقدمه
اطلاعات و نحوه مصرف گیاهان دارویی در منابع قدیمی و یا کتب ترجمه شده مختلف قابل دسترس می باشد. اما نکته قابل توجه این است که اطلاعات سنتی مناطق مختلف ایران مورد توجه قرار گیرد و با اطلاع رسانی مناسب افراد علاقه مند را تشویق به مصرف آنها نموده و زمینه را برای تحقیقات جامع در زمینه خواص و ترکیبات این گیاهان مهیا شود.
هدف
مهم ترین منابع اطلاعات سنتی و گیاهان دارویی افراد سالخورده و مسن می باشند لذا یکی از اهداف مهم این طرح پرسشگری از این افراد است تا بتوان این گنجینه گرانبها را از حافظه و گفتار تبدیل به متون نمود تا قابل دسترس برای همه علاقه مندان به علم طب سنتی و گیاهان دارویی باشد.
روش بررسی
در این تحقیق ابتدا نقشه های جغرافیایی منطقه از مراجع رسمی کشور تهیه و پس از شناسایی مسیرها و روستاهای منطقه به محل مراجعه شد. سپس از افراد سالخورده و مجرب در رابطه با گیاهان دارویی منطقه سوال شد. نمونه هایی از گیاهان مورد سوال جمع آوری و جهت شناسایی به هرباریوم پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی انتقال یافت.
نتایج
در این تحقیق اطلاعات طب سنتی مربوط به 14 گونه گیاه دارویی متعلق به 11 تیره جمع آوری و شناسایی شدند. مقایسه اطلاعات موجود با تحقیقات مشابه در منطقه البرز نشان می دهد که در برخی موارد نحوه استفاده از گیاهان و نیز خواص ذکر شده برای آنها با هم تفاوت زیادی دارد و در سایر موارد تقریبا با هم مشابه و یا کمی متفاوت است که آن نیز ناشی از آداب و روش زندگی در هر منطقه می باشد.
نتیجه گیری
از آنجایی که این منطقه دارای پوشش گیاهی غنی به خصوص گیاهان دارویی است و نیز دارای سابقه تاریخی درباره طب سنتی می باشد لذا نیازمند توجه بیشتر به این ذخایر ارزشمند است. از سوی دیگر ما اثرات جدیدی از گیاهان دارویی یافت نمودیم که می تواند زمینه ای برای تحقیقات بعدی باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
164
لینک کوتاه:
magiran.com/p1100654 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!