بررسی سطح اضطراب و ارتباط آن با مشخصات دموگرافیک دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز

پیام:
چکیده:

زمیینه و

هدف

امروزه دگرگونی شیوه زندگی، روابط اجتماعی و پیشرفت تکنولوژی سبب بروز تشویش، تهدید و نگرانی در گروه های مختلف جامعه بخصوص دانشجویان شده است. اضطراب بر کارآمدی و شکوفایی استعدادها، شکل گیری شخصیت و هویت اجتماعی آنان تاثیر سوء داشته و نه تنها دست یابی به اهداف پیشرفت تحصیلی درآنها را تحقق ناپذیر می می کند، بلکه حتی سبب تهدید سلامت روان دانشجویان نیز می می شود. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین سطح اضطراب و ارتباط آن با مشخصات دموگرافیک دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال 1390 انجام گردید.
مواد و

روش روش ها

پژوهش حاضر، مطالعه مقطعیی از نوع (توصییفیی تحلییلیی)می باشد. جامعه آماری را دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز تشکیل دادند که تعداد 305 نفر از دانشجویان به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای ای در مطالعه شرکت کردند و پرسشنامه ی 2 بخشیی (بخش اول شامل سوالات دموگرافییک و عوامل موثر بر اضطراب؛ و بخش دوم شامل پرسشنامه استاندارد شده اضطراب اسپیل برگر) را با رضایت آگاهانه تکمیل نمودند. جهت تحلییل داده ها، از آمار توصییفیی و استنباطیی استفاده شد.
ی

یافته ها

نتایج بدست آمده نشان داد، 64 درصد دانشجویان مضطرب بودند. سطح اضطراب دانشجویان پسر نسبت به دانشجویان دختر بطور معنی دارمعناداری بالاتر بود (049/0p=)، همچنین بین سطح اضطراب و علاقمندی به رشته تحصیلی (001/0p<)، مطالعه کتب غیر درسی (007/0p=) و داشتن بیماری عمده جسمی (009/0p=) ارتباط معنی دارمعناداری وجود داشت.
نتییجه گیری: با توجه به نتاییج مطالعه و مشاهده درصد بالای اضطراب در دانشجویان و نیز با توجه به اینکه اضطراب، رابطه تنگاتنگی با افسردگی، مشکلات تحصیلی، روابط اجتماعی و شیوه زندگی دارد؛ از این این رو برگزاری دوره های های آموزشی در زمینه مهارت های مقابله ای ای برای اضطراب و استرس و نیز خدمات مشاوره ای ای و راهنمایی بیشتربیش تر برای دانشجویان توصیه می می گردد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
200
لینک کوتاه:
magiran.com/p1107210 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!