محاسبه اندازه خانک و دهانه کوچ در طراحی عملیات لرزه نگاری سه بعدی با استفاده از مدل سرعت خطی: بررسی موردی میدان نفتی اهواز

پیام:
چکیده:
در اکتشافات نفت سرعت سیر امواج در زمین به علت ناهمسانگرد بودن آن در جهت های افقی و قائم یکسان نیست. اما این فرض را که با حرکت در جهت افقی برای بیشتر مناطق، تغییرات سرعت لرزه ای کوچک است، می توان با دقت خوبی در صنعت اکتشاف ذخایر هیدروکربوری به کار برد که این نیز در نتیجه تغییرات کم در چگالی و خواص کشسانی لایه ها در این جهت است. تغییرات افقی سرعت عموما خیلی کندتر از تغییرات در راستای قائم است بنابراین اغلب منطقه برداشت را به ناحیه های کوچک تری تقسیم می کنند، به طوری که بتوان از تغییرات افقی در داخل هرکدام صرف نظر کرد و توزیع سرعت قائم یکسانی را به کار برد. اکثر روابط محاسبه اندازه خانک و دهانه کوچ که به سرعت وابسته هستند بر اصل فرض ثابت بودن آن استوار ند. در این مقاله محاسبه این دو کمیت در طراحی عملیات لرزه نگاری سه بعدی میدان نفتی اهواز با استفاده از مدل سرعت خطی صورت می گیرد. از طرفی چون اندازه خانک و دهانه کوچ از موثرترین عوامل تاثیرگذار بر کیفیت داده های برداشت شده و همچنین هزینه اجرای عملیات و پردازش داده ها هستند، لذا روش طراحی بیان شده در این مقاله که از محاسبات مربوط به مدل سرعت متغیر پیشنهاد شد باعث می شود که علاوه بر حفظ مناسب کیفیت داده های برداشت شده و دست یابی به مقادیر مطلوب کمیت های موثر در کیفیت اطلاعات، رابطه میان هزینه برداشت و اطلاعات به دست آمده نیز به شرایطی بهینه برسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
50
لینک کوتاه:
magiran.com/p1108819 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!