شناسایی کانال مدفون با استفاده از تبدیل فوریه زمان کوتاه واهمامیختی

پیام:
چکیده:
چون محتوای بسامدی داده های لرزه ای با زمان تغییر می کند باید از تبدیل های زمان – بسامد برای بررسی آنها استفاده کرد. تبدیل های زمان- بسامد متداول هرکدام دارای نقاط ضعف و قوت هستند. یکی از تبدیل های زمان – بسامد متداول توزیع ویگنر – وایل است که دارای قدرت تفکیک زمانی و بسامدی زیادی است، ولی به سبب حضور جمله های متقاطع، امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین استفاده از تبدیل هایی که بتوانند علاوه بر حفظ نقاط قوت این روش ها، نقاط ضعف آنها را برطرف کنند، بسیار سودمند است.
طیف نگاشت تبدیل فوریه زمان کوتاه که مربع ضریب تبدیل فوریه زمان کوتاه است، نمونه هموار شده توزیع ویگنر– وایل است. طیف نگاشت تبدیل فوریه زمان کوتاه حاصل همامیخت دو بعدی توزیع ویگنر– وایل سیگنال و توزیع ویگنر– وایل تابع پنجره است. در این مقاله روش طیف نگاشت تبدیل فوریه زمان کوتاه واهمامیختی عرضه می شود که با اعمال عملگر دو بعدی واهمامیخت روی طیف نگار تبدیل فوریه زمان کوتاه به طور هم زمان باعث افزایش قدرت تفکیک در حوزه زمان-بسامد و کاهش جمله های تداخلی توزیع ویگنر – وایل می شود. در این مقاله، ابتدا قدرت تفکیک تبدیل فوریه زمان کوتاه واهمامیختی با تبدیلات زمان-بسامد مرسوم مقایسه شده و سپس کارایی نشانگرهای استخراج شده از این تبدیل برای شناسایی کانال های مدفون در داده های مصنوعی و واقعی سه بعدی بررسی و با تبدیل فوریه زمان کوتاه مقایسه می شود. با توجه به رفتار دامنه امواج لرزه ای در داخل کانال، در مورد سرعت امواج لرزه ای در رسوبات پرکننده کانال می توان اظهارنظر کرد. نتایج حاصل نشان دهنده برتری قابل قبول این تبدیل در مقایسه با تبدیل های زمان-بسامد متداول دیگر و کارایی نشانگرهای استفاده شده در شناسایی کانال های مدفون، است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
85
لینک کوتاه:
magiran.com/p1108822 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!