مطالعه اثرات تراتوژنیک و سمیت سلولی کمپلکس «سالن وانادیوم اکساید» بر جنین جوجه و کشت سلول های کبدی و فیبروبلاستی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
کمپلکس های فلزی سالن به طور موفقیت آمیز و در محدوده وسیعی از واکنش های غیرمتقارن و مهم از لحاظ صنعتی و داروسازی به کار برده می شوند. در این مطالعه سمیت و اثرات تراتوژنیک ترکیب سالن وانادیوم اکساید (VOsalen) نسبت به جنین جوجه به عنوان مدل حیوانی و سلول های کبدی و فیبروبلاستی مشتق از آن مورد بررسی قرار گرفت.
روش بررسی
ترکیب VOsalen سنتز گردید. ترکیب حاصل در غلظت های مختلف، در سه تکرار و در روز سوم انکوباسیون جنین مرغ، درون کیسه هوا تزریق شد. تخم مرغ های تیمار شده و شاهد، در روز 19 انکوباسیون باز و جنین ها توزین شدند سپس میزان مرگ و میر آن ها ثبت شد. سلول های کبدی و فیبروبلاستی از جنین شاهد جداسازی، کشت و تیمار شده و تغییرات مورفولوژیک و درصد بقای سلول ها ثبت شدند.
یافته ها
میزان درصد بقای جنین ها بستگی به غلظت تیمار دارد به طوری که در بالاترین غلظت 300 میکرومولار تنها 32/36% از جنین ها زنده ماند و میزان (LD50) دوز کشنده در 50% جمعیت برابر با 37/226 میکرومولار به ازای تخم مرغ برآورد شد. از نظر شکل ظاهری، ناهنجاری از نوع تاخیر در رشد و از نظر اسکلتی، حذف مهره های دمی مشاهده گردید. نتایج بررسی سایتوتوکسیسیتی VOsalen بر سلول های کبدی و فیبروبلاستی جنین نشان گر تراکم سیتوپلاسمی و گسسته شدن اتصالات سلولی بود و میزان IC50 آن به ترتیب برابر با 25/1047 و 82/1036 میکرومولار است.
نتیجه گیری
در غلظت های پایین ترکیب سالن وانادیوم اکساید اثرات سمی قابل توجهی بر روی جنین و کشت سلول مشاهده نشد. با این وجود به طور قابل توجهی سلول های در حال تکثیر را تحت تاثیر قرار داد و از طرف دیگر تاثیر ضد تکثیری این ترکیب بر سلول های کبدی کم تر از سلول های فیبروبلاستی بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p1109223 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!