ارزیابی اثر سیس پلاتین و نانوذرات مغناطیسی اکسید آهن بارگذاری شده با سیس پلاتین روی بیان ژن های BCL2 و BAX در رده سلولی T47D سرطان پستان

پیام:
چکیده:
هدف
سرطان پستان دومین عامل مرگ و میر سرطان در زنان است. سیس پلاتین یک داروی ضد سرطانی رایج شیمی درمانی است که سبب مرگ سلول های سرطانی می شود. حساسیت سلول های سرطانی به داروهای شیمی درمانی اغلب به خاطر تغییر بیان در سطوح mRNA ژن های مرتبط با فرآیند مرگ سلولی برنامه ریزی شده است. نانوساختارهای تحویل دهنده دارو برای انتقال غلظت های کمتر و موثرتر داروهای شیمی درمانی طراحی شده است. در این مطالعه بیان ژن های BCL2 و BAX در سلول های T47D تیمار شده با سیس پلاتین و نانوذرات بارگذاری شده با سیس پلاتین ارزیابی شد که می تواند منجر به افقی تازه در درمان سرطان پستان باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه سلول های T47D با غلظت های متفاوت سیس پلاتین و نانوذرات بارگذاری شده با سیس پلاتین به مدت 48 ساعت تیمار شدند. IC50 تعیین شد. RNA با استفاده از محلول RNX استخراج شد. سپس cDNA ساخته شد. آغازگرهای اختصاصی برای ژن های BCL2، BAX و TBP با استفاده از از نرم افزار اختصاصی طراحی شد. میزان بیان ژن های BCL2 و BAX نسبت به ژن TBP (ژن مرجع) با استفاده از روش Real-Time PCR بررسی شد.
نتایج
بیان ژن های BCL2 و BAX در سلول های T47D تیمار شده با سیس پلاتین، به ترتیب به میزان 07/0 و 48/1 و در سلول های T47D تیمار شده با نانوذرات بارگذاری شده با سیس پلاتین، به ترتیب به میزان 03/0 و 41/2 تغییر یافت.
نتیجه گیری
در این بررسی نشان داده شد که نانوذرات بارگذاری شده با سیس پلاتین یک ترکیب ضد سرطانی موثر است. همچنین مشاهده شد که نانوذرات سبب القای مرگ برنامه ریزی شده در سلول های سرطان پستان می شود. در این مطالعه مشخص شد که آثار سمیت سلولی نانوذرات سیس پلاتین بر رده سلولی T47D بیشتر از سیس پلاتین تنهاست.
زبان:
فارسی
در صفحه:
75
لینک کوتاه:
magiran.com/p1112044 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!