بررسی و اولویت بندی علل کم توجهی به پوشش اسلامی و راهکارهای ترویج آن در بین دانشجویان دختر دانشگاه ها

پیام:
چکیده:
هدف
هدف از تحقیق حاضر، ریشه یابی علل کم توجهی به پوشش اسلامی و شناسایی و اولویت بندی راهکارهای ترویج آن در بین دانشجویان دختر دانشگاه ها بر اساس دیدگاه دانشجویان دختر دانشگاه های قم است.
روش
روش مورد استفاده در این تحقیق، توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری شامل کل دانشجویان دختر نیمسال دوم سال تحصیلی 90-89 دانشگاه های قم بود که تعداد 360 نفر از آنان مطابق جدول مورگان و کرجسی به شیوه تصادفی طبقه ای و ساده انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، دو پرسشنامه محقق ساخته، اولی حاوی 18 گویه در طیف لیکرت با پایایی 78/0 و دومی حاوی 17راهکار از نوع آرایش رتبه ای با پایایی 89/0 مطابق آلفای کرانباخ بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، علاوه بر روش های توصیفی، از آزمون بی پارامتری مجذور کای (خی دو)، Z تک گروهی و آزمون تحلیل واریانس یک راهه(F) استفاده شد.
یافته ها
یافته ها نشان داد عوامل فرهنگی- اعتقادی در کم توجهی به پوشش اسلامی دانشجویان دختر دانشگاه ها تاثیر مثبت و معنی داری دارند. اما عوامل زیستی- روانی، فرهنگی- اجتماعی و سیاسی- اجتماعی، با وجود کسب نمره بالاتر از حد متوسط مورد انتظار، نقش مثبت و معنی دار ندارند.
نتیجه گیری
برنامه ریزی برای پوشش خلا فرهنگی و تربیتی بین مدارس و دانشگاه ها، تنویر اذهان عمومی و به ویژه دانشجویان دختر نسبت به پیامدهای جبران ناپذیر بدحجابی و ارتقا و تقویت روحیه دینی برای پایبندی به ارزشهای اجتماعی، به ترتیب از اولویت دارترین راهکارها برای ترویج پوشش اسلامی در بین دانشجویان دختر دانشگاه ها هستند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
323
لینک کوتاه:
magiran.com/p1115831 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!