بررسی توانمندی نسخه نویسی پزشکان جوان و کارورزان پزشکی استان کردستان

پیام:
چکیده:
مقدمه

یک راه اصولی برای اطلاع از الگوی تجویز و مصرف داروها، بررسی نسخه های پزشکان تازه فارغ التحصیل و به ویژه کارورزهای پزشکی است. این مطالعه با هدف، تعیین توانمندی نسخه نویسی بیماری های شایع در کارورزان پزشکی طراحی و اجرا شده است.

مواد و روش ها

در یک مطالعه مقطعی، توانایی نسخه نویسی ده بیماری شایع در دانشجویان پزشکی در شرف فارغ التحصیلی و گروه تازه فارغ التحصیل دانشکده پزشکی سنندج در سال 1389 از طریق آزمون بالینی ساختاردار عینی (Objective structured clinicl examination یا OSCE) مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

میانگین اقلام داروی نوشته شده در هر نسخه برابر 1/2 قلم دارو و میانگین نمره کل شرکت کنندگان در همه ده ایستگاه 62 از 100 نمره بود. توانایی نسخه نویسی دانشجویان از نظر نوع دارو برای ده بیماری 5/81 درصد بود. از نظر دوز دارو 4/34 درصد نسخه ها و از نظر دفعات مصرف دارو 3/21 درصد آن ها صحیح بود. 1/24 درصد داروی اشتباهی برای بیمار تجویز کرده بودند. نیمی از واحدهای مورد مطالعه، مدت درمان بیماری های ده گانه را به طور صحیح تعیین نمودند. خوانا بودن نسخه ها و عدم خط خوردگی به ترتیب 2/87 درصد و 7/84 درصد، نوشتن نام دارو 8/43 درصد و ثبت اسم بیمار در نسخه، 1/44 درصد صحیح ارزیابی شد و به طور تقریبی هیچ کدام از نسخه ها تاریخ و امضا نداشت. کمترین نمره به بیماری چربی خون با میانگین 9/3 و بالاترین نمره به بیماری COPD (Chronic obstructive pulmonary disease) با میانگین 9/7 تعلق داشت. از نظر عوامل مرتبط نمره دختران بهتر از پسران بود (03/0 = P). نمره نسخه نویسی با معدل کل و نمره علوم پایه دانشجویان همبستگی ضعیفی را نشان داد (1/ = r).

نتیجه گیری

توانایی دانشجویان مورد مطالعه به نسبت قابل قبول بود، اما اطلاعات دانشجویان در خصوص موارد مهمی چون دوز دارو، دفعات مصرف و مدت درمان که در درمان بیماری نقش اساسی دارند، پایین بود و امر بازنگری در برنامه های آموزشی به ویژه در دوره انترنی در خصوص نسخه نویسی را ضروری می نماید.

زبان:
فارسی
در صفحه:
42
لینک کوتاه:
magiran.com/p1115838 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!