مشارکت دانشجو کلید هر تغییری است: نقش دانشجویان در تحول و نوسازی نظام آموزش پزشکی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
همگان بر این اعتقاد هستند که دانشجویان حق مشارکت در تصمیماتی را که درباره آموزش آنان صورت می گیرد، دارند. اگر قرار است تغییر و تحولی صورت بگیرد، باید دانشجویان نیز در آن مشارکت نمایند و آن را درک نمایند، در غیر این صورت تغییرات از جانب آن ها مورد پذیرش قرار نمی گیرد. از طرفی، تعهد استادان به اصلاحات، مشارکت و حمایت آنان نیز امری ضروری است. هدف از این مطالعه، تبیین نقش دانشجویان در تحول و نوسازی نظام آموزش پزشکی از دیدگاه خودشان بود.
روش کار
در این مطالعه با رویکرد کیفی با 50 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1391 مصاحبه های نیمه ساختاریافته به عمل آمد. شرکت کنندگان بر اساس نمونه گیری مبتنی بر هدف و با حداکثر تنوع وارد مطالعه شدند. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه های انفرادی نیمه ساختاریافته تا رسیدن به اشباع داده ها استفاده شد. از همه مشارکت کنندگان حداقل یک سوال باز پرسیده شد«نقش دانشجو در تحول و نوسازی نظام آموزش پزشکی چیست؟». از سوالات کاوشی نیز برای عمیق تر شدن مصاحبه ها استفاده شد. مصاحبه های ضبط شده، خط به خط دست نویس و مطابق رویکرد «تحلیل محتوا» آنالیز شدند.
یافته ها
«مشارکت دانشجو کلید هر تغییری است» به عنوان مضمون اصلی در این مطالعه ظهور یافت. «شرکت در تصمیم گیری های آموزشی، تحول گرا بودن، خودراهبری، روحیه نقادانه و پژوهشی، توانایی به کارگیری کاربردی آموخته های علمی، تفکر خلاق و توانایی حل مساله» از سایر مضامین تبیین کننده دیدگاه دانشجویان در خصوص نقش خود در تحول و نوسازی نظام آموزش پزشکی بود. برخورداری از «استاد راهنمای مشوق، محیط پویا و با نشاط و ایجاد فرصت های یادگیری» از موارد تاکید شده توسط شرکت کنندگان برای امکان مشارکت دانشجویان در اصلاحات آموزشی بوده است.
نتیجه گیری
اگر قرار است تغییر و تحولی در آموزش صورت بگیرد، باید دانشجو نیز در آن مشارکت نماید و آن را درک نماید. با صحبت کردن با دانشجویان و گوش دادن به آن ها، می توانیم چیزهای بیشتری را درباره این که کلاس و دانشگاه چگونه می توانند تقویت شوند و پیشرفت حاصل شود، یاد گرفت. بنابراین باید روحیه تحول گرایی، خودراهبری، نقادی و حل مساله را در آنان پرورش داد و همه این ها بدون وجود استادان خبره و دلسوز و مشوق و محیط یادگیری پویا ممکن نخواهد بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
50
لینک کوتاه:
magiran.com/p1115839 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!