ژیل دلوز: فراتر از نشانه شناسی پیرس
نویسنده:
چکیده:
این مقاله به بررسی نقش نشانه شناسی چارلز سندرس پیرس، فیلسوف و ریاضیدان آمریکایی، در شکل گیری نخستین اثر برجسته ژیل دلوز درباره سینما، یعنی سینما 1: تصویر-حرکت، می پردازد؛ کتابی که در آن دلوز از نشانه شناسی پیرس فراتر می رود. نگارندگان نشان خواهند داد که چگونه دلوز در دومین اثر برجسته اش درباره سینما، یعنی سینما2: تصویر-زمان، شکل جدیدی از نشانه ها را پدید می آورد. دلوز در نخستین کتاب خود کوشیده بود تا طرح های نشانه شناسی پیرس را با بحث های فلسفی درباره دوره های سینمای کلاسیک ترکیب کند. او در کتاب دوم کوشید تا با الگوگیری از نشانه شناسی پیرس طرح هایی از نشانه شناسی جدید را درباره سینمای مدرن پدید آورد و، بدین طریق، از نشانه شناسی پیرس گذر کند. در این مقاله، نشانه های پیرس در سینما 1: تصویر-حرکت و الگوگیری دلوز در سینما2: تصویر-زمان را عرضه می کنیم تا نشان دهیم که چنین گذری برای دلوز نکته کلیدی برای فهم فلسفه است. این کار به او کمک می کند تا بر پایه نشانه شناسی پیرس و فلسفه زمان نزد برگسون به نشانه شناسی ویژه خود، یعنی اندیشه-نشانه، دست یابد، در حالی که تمایز کامل خود را با آنها حفظ می کند.
کلیدواژگان:
زبان:
انگلیسی
انتشار در:
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1116067
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یکساله به مبلغ 1,390,000ريال میتوانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.
In order to view content subscription is required
Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!